Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Blåbär i korg Bild: Sofia Antonsson

Dietisten: De här färgerna på bären är bäst

Chatt om svenska superbären

Nyttiga, goda och klimatsmarta. Våra svenska skogar och marker kryllar av olika sorters bär på vissa platser. Men vilka är nyttigast, vad är de så bra för, hur mycket bör man äta av dem och är färska nyttigare än frysta? Här svarar dietisten Sofia Antonsson om allt om våra svenska superbär.

Publicerad 2016-03-22 | Vardagspuls

Vardagspuls: Dietisten Sofia Antonsson pratar om våra nyttiga svenska bär. Vad fyller de för funktion? Och är färska nyttigare än frysta? Och hur kan vi bäst använda dem?

09:43, 22 March 2016

Rolf: Vissa forskare menar att antioxidanter inte är bra, att de kan göra immunförsvaret sämre och att folk med hudcancer inte ska få i sig för mycket av dem. Vad är din åsikt som dietist?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Rolf!
Det har gjorts studier på antioxidanter i tillskottsform och dessa har givit lite tveksamma resultat. Antioxidanter i sin naturliga form är något helt annat och ger bara positiva effekter på kroppen.

Mvh Sofia

13:20, 22 March 2016

lisa: Hej, kontrolleras alla bär som importeras till Sverige? Har ätit jättemycket av stora superfina jordgubbar som kommer i trälådor från Spanien. Är dessa egentligen onyttiga att äta på grund av all besprutning?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Lisa!
Det är svårt att säga om jordgubbarna är besprutade eller inte. Generellt är det bra att välja svensak bär när det finns. I annat fall är frysta bär ett bra alternativ, både för hälsan och miljön.

Mvh Sofia

13:21, 22 March 2016

Thomas : Frysta hallon har det varnats för att de är dåliga och kan innehålla salmonella bla... stämmer det?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Thomas!
Importerade frysta hallon har setts kunna vara smittade med sk norovirus. Därför är rekommendationen att koka dessa i en minut så dör viruset. Detta är framförallt viktigt för äldre personer och mer utsatta grupper.

Mvh Sofia

13:22, 22 March 2016

Lisen sundsvall: Äter blåbär så gott som varje dag, men då stora odlade blåbär som ofta kommer från chile etc... Är det dåligt?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Ina!
Vid IBS är det bra att välja blåbär, hallon, jordgubbar, havtorn, slånbär eller aroniabär. Har du dessutom tarmfickor är det bra att välja bor bär med alltför mycket kärnor och hinnor. Hallonkärnor kan t ex fasta så de bör du undvika.

Mvh Sofia

13:31, 22 March 2016

Ninni, i Åkersbergaa: Hej, Tack för ett toppenprogram! Jag har hört att vissa bär kan motverka inflammationer. Jag undrar om det stämmer och i så fall vilka bär? Dessutom så undrar jag om alla bär funkar att torka och hur länge man kan förvara torkade bär, hur lång är hållbarheten?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Ninni!
De flesta bären innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler som är bra för kroppen. De kan potentiellt motverka inflammation och tillför bra med näring och fibrer. De som är extra bra är alla blå, lila, röda och gula bär och det är ju nästan alla! De flesta fungerar att torka och när de väl är torkade så har de lång hållbarhet, upp till ett år beroende på hur de sedan förvaras.

Mvh Sofia

13:35, 22 March 2016

Lisa: OK, fråga 2 ang importerade jordgubbar: Är det ohälosamt att äta importerade besprutade jordgubbar då?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Lisa!
Det är omöjligt att svara på eftersom vi inte vet alls om hur besprutade de är. Men du kan nog lugnt fortsätta äta dem lite varje dag utan problem!

Mvh Sofia

13:36, 22 March 2016