Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

godis Bild: Johnér Bildbyrå

”En craving går över efter bara några minuter – så håll ut!”

Har du någon dålig vana som du vill bryta? Har du till exempel problem med sockersug eller testat flera olika dieter utan att de hjälpt. Ta hjälp av dietisten Sofia Antonsson och hjärnforskaren Katarina Gospic. Här hittar du deras svar på tittarnas frågor.

Publicerad 2015-09-29 | Vardagspuls

Vardagspuls: Behöver du bryta ett dåligt mönster? Kanske sötsuget gör sig påmint allt som oftast eller den där ciggen på morgonen smyger sig in helt okontrollerat. Här kan du ställa din fråga till hjärnforskaren Katarina Gospic och dietisten Sofia Antonsson. Frågan kommer publiceras här i chatten så snart den blir besvarad.

13:49, 29 September 2015

Vardagspuls: Skriv gärna vilken av våra experter (Katarina eller Sofia) frågan är riktad till så är det större chans att den blir besvarad.

17:16, 29 September 2015

Klara: Jag skulle gärna vilja ha tips om hur man går upp i vikt på ett nyttigt sätt.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Klara!
Det är lika jobbigt att gå upp i vikt som att gå ner i vikt och det kräver digert arbete. För det första gäller regelbundna måltider och att inte hoppa över några mål. Sen gäller det att äta energitätt dvs gärna lägga till fett, nötter, frön till både mat och mellanmål. Försök att äta 5-6 mål om dagen och gärna ett innan du går och lägger dig. Ställ klockan om du behöver!

Lycka till!

Sofia

18:17, 29 September 2015

Nötallergikern: Hej! En fråga till dietisten Sofia; Som jag ser det så presenterar ni nötter som ett snacks, vad har du för tips till mig som är nötallergiker (även mandel)? Jag är ju också sugen på nyttiga snacks!

Sofia Antonsson, dietist: Hej nötallergiker!
Då får det bli frön i stället. Det går precis lika bra att använda i bollar med torkad frukt.

Sofia

18:18, 29 September 2015

Karin: Till Katarina: jag älskar att baka och fika och bjuda mina vänner och när det blir över så fryser jag in rester - och går och nallar i kylen. VET att det är dåligt, men kan inte sluta. vad kan jag äta istället? jag tycker ju det är mysigt att träffa mina vänner över en fika men märker att jag tappar kontrollen över det.

Katarina Gospic, hjärnforskare: Hej! Vill man bryta ett beteende ska man "flytta det så långt borta som möjligt" för då minskar man risken att det inträffar. I ditt fall handlar det om att minska frekvensen av bakandet. Det finns massor med saker att ersätta det traditionella fikat med tex frukt och grönsaker. Du behöver inte äta bullar för att uppgås med dina vänner. :) Lycka till!

18:18, 29 September 2015

Mini: jag har aldrig ”lärt” mig att äta grönsaker och märker att jag alltid vänder mig till samma lösning isbergssallad gurka tomat men vill lära mig och få i mig fler sorter. tips?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Mini!
Du får tänka lite som man gör med barn, att smaka flera gånger på samma grönsak. Prova gärna att tillaga den på olika sätt, rå, i ugnen, stekt osv för att se vad som funkar. Rotsaker är bra och har en söt smak. Gör dem i ugnen, det är lätt och gott!

Sofia

18:20, 29 September 2015

Julia: hur kan man bryta sockersuget? så fort jag blir sockersugen köper jag godis och det hjälper mig inte direkt nu när jag vill gå ner i vikt?

Katarina Gospic, hjärnforskare: Ha ett äpple eller nötter i väskan när sockersuget slår till. Tänk på att en craving går över efter bara några minuter så håll ut. Ju mer du tränar att stå emot dessto bättre kommer du att bli!

18:20, 29 September 2015

Angelica : Till Sofia. Jag har kommit in i en ond trend. Allt började med att jag fick magbesvär och inte kunde äta. I och med det har jag gått ner ca 35 kg på 8 månader. Nu har det satt sig i huvudet att räkna kalorier, äta så lite som möjligt och "vinna" över gårdagen. Jag vet med mig att jag väger för lite, 49,7kg och 174 cm lång, men mitt problem är inte hur jag ser ut utan siffrorna. Siffrorna på vågen, kaloriintag, mängden mat osv. Hur ska jag bryta siffertänket?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Angelica!
Det låter verkligen som att du har kommit in på helt fel spår. Jag rekommenderar att du tar kontakt med en psykolog och en dietist där du bor för att få hjälp både med det psykologiska och med kosten.

Lycka till!

Sofia

18:22, 29 September 2015

Pernilla: Katarina, jag kan liksom inte tänka på annat är socker när sockersuget uppstår - det är så himla påtagligt och jag kan inte fokusera om jag inte får äta något sött - är det värre hos vissa? varför är det så starkt mitt sug?

Katarina Gospic, hjärnforskare: Sockersuget kan variera människor emellan. Det viktigaste att först är att ju mer sött vi äter desto mer sugen kommer du att bli. Det gäller att bryta den negativa sprialen. Läs på om vilka livsmedel som är bra att äta istället (de som inte ger höga sockertoppar) tex grönsaker eller nötter.

18:23, 29 September 2015

Theresa: (Sofia) Jag har upprepade gånger försökt gå ner i vikt med diverse dieter - pulverdieter, lchf, dukandiet, GI. Går ner i vikt, absolut. Men har jättesvårt att hålla vikten, och det resulterar alltid i Jojo-bantning. Försöker äta sunt, och jag är väldigt påläst vad som är bra mat. Men problemet är storleken på portionerna. Vad är en normal portion mat? Och bör man undervika att äta tex kolhydrater på kvällen för en hållbar livsstil? Vill verkligen göra en livsstilsförändring, leva mer hälsosamt och hålla vikten.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Theresa!
Det är bra att ta hjälp av handen för att se vilken portionsstorlek som är lämplig. Handflatan motsvarar proteindelen och en knuten näve mängden pasta, ris och potatis. Om du vill komma igång med en viktnedgång kan du byta ut ris, pasta och potatis mot grönsaker vissa måltider.

Mvh Sofia

18:24, 29 September 2015

Caroline : Hej Katarina! Tänkte på detta med belöningssystem. Jag vet att man kan byta ut en sak mot en annan, men hur kan man göra när det handlar om nikotin. Jag röker, ca 6 cigg om dagen och vill verkligen sluta. Hur och vad borde jag byta ut cigarettena mot? Är något mer effektivt än något annat?

Katarina Gospic, hjärnforskare: Om du känner ett starkt nikotinsug kan du använda nikotinplåster. För att få de bästa tipsen kring hur du bryter ditt beteende finns sluta-röka-linjer som ger bra och handfasta tips.

18:25, 29 September 2015

Fredrik: Sofia: Hej! Jag blir lite förvånad när jag fortfarande ser de gamla fruktskålarna på TV-bordet och att frukt fortfarande rekommenderas, då frukten vi köper idag (även den ekologiska) i princip saknar vitaminer och bara är sockerbomber. Jag och flera av mina vänner har kört varianter av LCHF och GI med förvånansvärda resultat både vad avser viktnedgång, blodsocker och allmänt välbefinnande. För dem som inkluderat frukt så har resultaten uteblivit. //Fredrik, Östersund

Sofia Antonsson, dietist: Hej Fredrik!
Alla är vi olika och LCHF kan absolut fungera för vissa. Att frukt skulle vara onyttigt pga lågt näringsinnehåll och mycket socker tycker jag är lite överdrivet. Hellre äta en hel frukt än att dricka en smoothie eller juice. Då finns det plats för frukt i kosten. Kör man strikt LCHF är det ju en annan sak och då får man välja näringsrika grönsaker i stället.

Sofia

18:26, 29 September 2015

Saari: hej Sofia jag har IBS, min fråga är hur blir man av med diarre

Sofia Antonsson, dietist: Hej Saari!
Den mest effektiva behandling vi har mot IBS är FODMAP. Du kan läsa mer om den på www.ibsfri.se.

Sofia

18:26, 29 September 2015

Carro: Hej jag är en tjej på 17 år som pluggar väldigt mycket, problemet är att jag alltid blir jättesugen på att äta något medan jag pluggar. Finns det något jag kan göra för att sluta vara så sugen eller vad kan jag äta som inte är allt för onyttigt? (Är allergisk mot nötter så det är inget alternativ)

Katarina Gospic, hjärnforskare: Tänk på att äta stabila mellanmål som inte ger för höga sockertoppar. En frukt i väskan funkar utmärkt som en räddare i nöden!

18:27, 29 September 2015

Sara: Hej! Tack för ett bra program! Hemma hos oss har vi diabetiker, nötallergiker, jordnöts och sojaallergiker. Hjälp!!! Vi har svårt med att hitta bra mat. Tips?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Nila!
Ja, det blir mycket att förhålla sig till. Jag rekommenderar baljväxter, grönsaker, frukter och bär i kombination med långsamma kolhydrater från fullkornsbröd, fullkornsris, bulgur och quinoa. Kombinera med kött, fisk, fågel och ägg. Då fick du några tips!

Sofia

18:29, 29 September 2015

Carina: Katarina, om man tröstäter sötsaker, belönar sig med sötsaker hur kan man ge kroppen alternativ.

Katarina Gospic, hjärnforskare: 1. Se till att inte ha sötsaker hemma. 2. Lär dig några goda och nyttiga recept (se till att ha råvarorna hemma) och se till att äta regelbundet.

18:29, 29 September 2015

Veronica: Katarina: Hej! Jag har haft en depressiv period då jag kom in i ett hetsätningsmönster. Har du några tips på hur jag ska komma ur detta?

Katarina Gospic, hjärnforskare: Hej! Sök professionell hjälp. Allt gott! /K

18:29, 29 September 2015

thomas: Till Sofia Antonsson, hämta barn på dagis efter en lång jobbdag och gå direkt och handla brukar inte vara bra för mig. blir choklad som jag äter direkt i affären för att orka hem och laga mat. vad kan jag äta som hälsosamt mellis för att inte vara vrålhungrig när jag ska handla mat?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Thomas!
Satsa på proteinrika mellanmål som keso, yoghurt, ägg och ta det innan du går från jobbet. En knäckemacka med avokado är också bra.

Sofia

18:30, 29 September 2015

Ingela: Jag befinner mig i en miljö där fika och snacks är en del av vardagen, ofta och mycket. Hur ska jag göra för för att motstå frestelsen när chokladen kommer fram?

Katarina Gospic, hjärnforskare: Hej! Berätta för dina kollegor att du försöker sluta med fikat så får du ett socialt stöd. Om det blir för jobbigt föreslår jag att du tar en promenad istället för att fika. Kanske finns det fler kollegor som vill promenera med dig? /K

18:32, 29 September 2015

Helene: Fråga till Sofia: Har alltid ätit sylt i yoghurten men har bytt ut sylten nu mot färsk frukt som tex nektariner eller röda vindruvor. Frukten är ju väldigt söt, är det verkligen så mycket bättre att ha det i yoghurten? Hur mycket frukt kan/ska man äta per dag? Eller är det inte så bra att äta frukt? Tack i förhand!

Sofia Antonsson, dietist: Hej Helene!
Ja, det är absolut bättre. Dels är det mindre socker i frukten eftersom det dessutom är tillsatt socker i sylten. Dels är det kostfibrer i den hela frukten som är väldigt nyttiga så fortsätt med det!

Sofia

18:32, 29 September 2015

Hanna: Jag är jämt väldigt trött. Vad kan man äta för att känna sig pigg? Finns det mat som är extra bra? Finns det mat som gör att man har lättare att somna på kvällen?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Emma!
Det viktigaste för att behålla energin är att hålla blodsockret på en bra nivå. Det gör du genom att välja mat med långsamma kolhydrater dvs lite socker och mycket fibrer. Tex är apelsinjuice ett snabbt livsmedel till skillnad från en hel apelsin där det finns fibrer och annat nyttigt. Välj gärna protein och fett som keso, kvarg, avokado. Det är livsmedel som mättar bra.

Sofia

18:34, 29 September 2015

Isabella: Till Katarina:Har en dålig vana och de är att jag är beroende av coca cola, de är inte så att jag dricker jätte mycke men måste mer eller mindre dricka en burk per dag och vill egentligen inte göra de för jag vill kunna gå ner några kilon i vikt. Rör mig varje dag men känns som att de är den biten som stoppar.. Finns de något bra sätt att minska på de? Dricker mycke vatten så får ändå i mig vätska. Tack! Försökte maila men gick inte helt.. haha

Katarina Gospic, hjärnforskare: 1. Ha inte cola hemma. 2. Håll dig till vatten. 3. Passera inte cola-hyllan i affären - skriv en inköpslista och håll dig till den. 4. Kom ihåg att en craving bara varar några minuter - ju mer du står emot dessto bättre kommer du att bli! /K

18:35, 29 September 2015

Elsa: Hej! En fråga till dietisten Sofia; jag har upptäckt att jag inte längre kan äta mjölkprodukter, hårdost och smör på mackan går bra, men resten sätter magen helt ur balans. Dessutom är jag allergisk mot fisk, skaldjur och avokado. Jag tycker att det är svårt att hitta alternativ till exempelvis keso,kvarg etc. Har du några tips? Jag har verkligen börjat tröttna på macka och banan till mellanmålet.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Elsa!
Kanske kan det vara laktosen i mejeriprodukterna som spökar? Annars kan du prova havre- eller sojaprodukter som alternativ.

Mvh Sofia

18:36, 29 September 2015

Emil: Hej. Jag befinner mig i en miljö där sötsaker och och snacks förkommer mycket och ofta! Hur ska jag göra för att motstå frestelsen? Jag kan ju inte sluta umgås med min flickvän och hennes familj.

Katarina Gospic, hjärnforskare: Hej! Berätta för dina nära att du upplever de som ett problem. Prata med varandra och se hur ni kan komma fram till en lösning. Det ena behöver inte utesluta det andra - bara för att du inte fikar behöver ni inte sluta umgås. /K

18:37, 29 September 2015

Mår Bra. : Undrar lite över all hysteri det är runt mat idag. Har fyra vuxna barn mellan 26 och 40 år. De är uppväxta med husmanskost, kanelbulle och mjölk efter skolan och något gott till kvällsfika innan sängdags. Godisskålar stod framme, men det var ingen stor grej - de rördes sällan. Ingen av barnen har någonsin varit "sockerhöga". De har inte varit stökiga i skolan, de är högutbildade, smala, vältränade och har utmärkta värden av alla sorter. Det samma gäller mig och min man och vi har alltså syndat i 65 år! Får dåligt samvete när jag ser och hör er. Ge mig ett enda skäl till att någon av oss ska bryta våra vanor.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Mår bra!
Jag är helt enig med dig! Skillnaden nu är att vi har ett kraftigt ökat utbud, vi äter mer pga våra känslor och stress och vi rör oss betydligt mindre än förr i tiden. Lägg till konsumtionen av godis och läsk så har vi nog anledningen till att det är en hälsohysteri idag. Vi får helt enkelt i oss för många kalorier och måste begränsa oss, vilket vi har väldigt svårt för. Flest nej vinner brukar jag säga!

Sofia

18:38, 29 September 2015

Malin: Hej. Hur kan jag hjälpa och peppa min sambo att hålla sig till sitt löfte att sluta röka och börja träna? Mvh

Katarina Gospic, hjärnforskare: Hej! Ge honom beröm när han lyckas med sina mål - dvs att inte röka och att träna. För vissa kan det vara till stor del om man tränar tillsammans. /K

18:38, 29 September 2015

Peter: Hur mycket vatten ska man dricka då? En vanlig dag då jag inte tränar, har ett stillasittande jobb och om jag är normalbyggd. Hur ska man veta?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Peter!
Jag tycker att det räcker att dricka ca en liter extra per dag förutsatt att man inte tränar. Sen är det individuellt. Det bästa knepet är att titta på urinet. Mörkt=drick mer. Ljusgult=lagom!

Sofia

18:39, 29 September 2015

Caroline : (Sofia) jag har några frågor kring vikt och träning. Är man underviktig ska man motionera och röra på sig och äta, men hur vet man hur mycket motion och träning som är "bra" för en som är underviktig som mig? Jag tycker även att det är riktigt roligt att träna och känner verkligen att jag mår bra av det, men är rädd för att gå ner i vikt trots att jag försöker äta så mycket som jag ska. Väldigt förvirrande, men vill göra saker jag mår bra av.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Caroline!
Om du är underviktigt är det ju så klart prio på att komma upp i vikt. Med hjälp av kostförändringar och lättare träning t ex styrketräning i stället för stenhård intervallträning, kan du komma upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Ät regelbundna måltider, gärna 5-6 st per dag och lägg till nötter, frön och avokado för att få upp kaloriinnehållet. Det är kämpigt att komma upp i vikt så det gäller att vara noggrann med framförallt måltiderna.

Lycka till!

Sofia

18:41, 29 September 2015

Hanna: Jag är jämt väldigt trött. Vad kan man äta för att känna sig pigg? Finns det mat som är extra bra? Finns det mat som gör att man har lättare att somna på kvällen?

Katarina Gospic, hjärnforskare: Ät mat som håller blodsockret jämt. För att främja sömn ska man undvika koffein, vitt socker och alkohol på kvällen.

18:41, 29 September 2015

Monica: Sofia: Min man dricker jämt cola bero för det är inget socker i det.... Är det verkligen så? Det kan ju inte vara bra att dricka det varje dag?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Helene!
Nej, det är inte särskilt bra att dricka cola zero, oavsett om det är färre kalorier än vanlig cola eller inte. Det finns inga näringsämnen i cola och även om det är sötningsmedel så går belöningssystemet igång i hjärnan så det bästa är att bara sluta!

Sofia

18:43, 29 September 2015