Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Många människor känner igen känslan av att vara hungrig trots att de ätit. Det kan bero på flera olika saker menar dietist Sofia Antonsson Bild: Mostphotos

Därför är du hungrig fast du åt nyss

Sofia Antonsson: ”Det kan bero på att du äter för mycket”

Hungrig trots att du åt nyss? Det kan bero på en mängd olika saker. Vardagspuls dietist Sofia Antonsson reder ut vad din hunger kan bero på.

Publicerad 2017-05-04 | Senast ändrad 2018-05-15 | Sofia Antonsson

Du äter lunch och knappt har du hunnit komma tillbaka till kontoret förrän magen börjar knorra och du är hungrig igen. Det finns flera anledningar till varför man blir hungrig eller sugen trots att man precis ätit. Här listar vi några och vad du kan göra åt dem.

1. Du äter för mycket när du väl äter

En stor portion ger ett kraftigt blodsockersvar. När blodsockret pikar och precis börjar sjunka igen går kroppens alarmsystem igång. Fara och färde, nu måste vi ha mer energi, gärna i form av socker och där står du med en chokladbit i handen. För att undvika att hamna här är det mindre portioner och att äta långsamt som gäller. Det kan vara svårt för den som är väldigt hungrig. Tricket är då att äta något innan, ett glas vatten eller en morot, alternativt att äta oftare.

2. Du äter dina känslor

Sedan barnsben har vi fått lära oss att känslor går att döva med mat. När vi föds, dör, gifter oss eller blir befordrade – allt ska firas med mat. När mat förknippas med känslor – eller tvärtom – kan det bli problematiskt att förstå varför man blir hungrig eller sugen. Kanske är man trött, stressad, uttråkad eller så känner sig ensam. Ett tips är att inte ge efter för suget direkt utan vänta ut impulsen - en kvart kan räcka – så är du inte lika sugen längre. Drick ett glas vatten, ring en vän eller läs en bok. Genom att avleda kroppen glömmer vi snabbt bort hunger och sug.

3. Du tänker för mycket på mat och ätande

Dagdrömmer du om inköpen efter jobbet och vad du ska äta på kvällen? Sluta med det! Hjärnan är smart. När vi tänker på en sak väldigt ofta får den mer utrymme i hjärnan som uppmärksammar mat mycket lättare. Minsta prassel blir en godispåse, en lukt blir signal för mat och så vidare. Kommer tanken på vad du ska äta ikväll. Tacka för påminnelsen och be tanken att återkomma vid ett senare tillfälle.

4. Du äter för näringsfattig mat

Processad och förädlad mat innehåller mindre näring, men även om du äter frukt och grönsaker så har näringsinnehållet minskat där också och vi behöver äta mer för att få i oss samma mängd näring som för bara några år sedan. Näringsfattig mat gör att kroppen inte känner sig nöjd och vill ha mer. Vi är övergödda men undernärda, det vill säga, vi äter många kalorier, men utan näring. Enklaste sättet att få i sig mer näring är att äta närproducerade, ekologiska frukter och grönsaker, bär, nötter och frön. Laga enkel mat från grunden och undvik snabba lösningar i form av hel- och halvfabrikat.