Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

trött Bild: Johnér

Trött och orkeslös? Det kan bero på det här

6 skäl till att du känner dig orkeslös

Sitter du och klipper med ögonen vid skrivbordet? Bildar kaffekopparna kö på din arbetsplats?
Det finns en rad olika anledningar till att du är så trött – här är några energitjuvar att ta itu med.

Publicerad 2016-07-05 | Senast ändrad 2017-03-21 | Vardagspuls

Först och främst bör du kolla upp så att du inte lider av någon sjukdom – det finns en rad sjukdomar som gör att du känner dig trött och orkeslös trots att du sover tillräckligt mycket.

Lider du av sköldkörtelrubbningar så kan du känna dig trött och orkeslös. Det finns även något som heter ME/CFS, vilket innebär kronisk utmattningssydrom. Lider du av detta känner du dig utmattad och kan även ha en infektionskänsla, som värk, i kroppen. Det finns ingen exakt siffra över hur många som lider av det här i Sverige men uppskattningsvis är det mellan 20 000 och 40 000 personer. Läs mer om det här på 1177 Vårdguiden. ME/CFS står för myalgisk encefalomyelit/chronic fatigue syndrome och har många liknelser med utmattningssydrom.

Nedan följer sex anledningar till att du kan vara trött trots att du i övrigt är helt frisk.

1. Du skippar frukost

En snabb kopp java och sedan rusar du ut genom dörren. Dumt. Efter nattsömnen behöver kroppen fylla på med bränsle. Att äta frukost både kickstartar din energi och får igång din förbränning. En bra frukost kombinerar långsamma kolhydrater, bra fetter och protein. Hitta en variant som passar dig! Vad sägs om grekisk yoghurt med frukt, skivat kokt ägg på fullkornsbröd eller gröt med bär? Har du stressiga morgnar kan du till exempel förbereda en smoothie kvällen innan.

2. Det råder torka

Att ha druckit för lite vatten – så lite som 2 procent över ”normal" vätskebrist – drar ner din energinivå rejält. Det får ditt hjärta att jobba mindre effektivt, vilket i sin tur gör att syre och näringsämnen når dina muskler och inre organ mycket långsammare. Vi bör försöka dricka 1,5 till 2,5 liter vatten/vätska om dagen. Här hittar du en vattenkalkylator som kan ge en fingervisning.

3. Pollenhelvetet påverkar

Trötthet är ett vanligt symtom på allergi. Kontakt med allergenet (det retande ämnet) kan ge trötthet, huvudvärk, lock för öronen, koncentrationssvårigheter och rentav försämrat minne. Om du är tröttare än vanligt vissa perioder på året, till exempel på våren och sommaren, så kan det hända att du lider av pollenallergi. Men det finns också icke säsongsbunden allergi, till exempel mot damm eller pälsdjur. Prova först med receptfria mediciner som du köper på apoteket. Har de inte tillräcklig effekt så kan läkare skriva ut starkare allergimedicin, det kan också vara aktuellt med allergivaccinering. Prata med din läkare om vilken behandling som passar dig bäst.

4. Du duckar träningen

Att hoppa över träningspasset för att du känner dig lite seg kan snarare få dig att känna dig ännu tröttare. En amerikansk studie visade att i övrigt friska vuxna som började träna lätt (så lite som 20 minuter tre gånger i veckan) kände sig mindre orkeslösa och fick mer energi i vardagen efter sex veckor. Regelbunden träning stimulerar ditt blodomlopp, bygger styrka och stabilitet och ger dina vävnader bättre syreupptagning. Så nästa gång soffan hägrar – ta en liten powerwalk istället.

5. Det fattas järn

Så många som var tredje svensk kvinna lider av järnbrist, en åkomma som drabbar kvinnor i högre grad än män. Problemet går att förebygga med kost, men när du väl har en konstaterad järnbrist behöver du medicinsk hjälp för att komma upp på rätt nivåer igen. Lägg på ett järnpiller genom att maxa kosten med järnrika livsmedel – hela listan hittar du här.

6. Du äter skräp

Det bränsle du förser din kropp med resulterar i hur mycket energi du har under dagen. Snabba kolhydrater och godis ger din kropp skyhöga blodsockernivåer – som dyker lika fort. Topparna och dalarna gör dig trött och orkeslös. Var snäll mot din kropp och byt till exempel från vitt bröd till fullkorn, från ohälsosamma mellanmål till smarta snacks som mandlar, kokta ägg eller keso.

Källa: Astmaochallergilinjen.se, Health.com, MåBra.com