Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls choklad må bra lista Bild: Johnér

Därför mår du bra av choklad

6 goda skäl att stoppa i dig regelbundet

Det finns många goda anledningar att njuta av choklad. Förutom att det smakar gott kan det minska risken för hjärtinfarkt och stroke, enligt en studie. Men som med allt gott gäller det att vara måttfull.

Publicerad 2015-10-07 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Studien, som gjorts på hela 21 000 personer över 12 år av University of Aberdeen, har hittat många bra anledningar till att äta choklad regelbundet, kanske så ofta som varje dag. Även tidigare studier har visat flera hälsoeffekter hos chokladen. Vardagspuls har listat de främsta.

1. Minskar risken för hjärtinfarkt

Forksarna har dragit slutsatsen att de som äter upp till 100 gram choklad per dag löper hela 25 procents mindre risk att drabbas av hjärtinfarkt under den tiden jämfört med personer som inte alls äter choklad. Forskarna har också slagit fast att denna effekt inte bara finns hos den "finare" mörka chokladen utan också hos vanlig mjölkchoklad. Bra för oss icke-finsmakare att veta...
Psst... Tänk bara på att 100 g choklad innehåller mellan en tredjedel och en fjärdedel av den energi som en genomsnittlig kvinna behöver per dag. Att äta så mycket choklad av den mer sockerstinna varianten ger samtidigt ett för högt intag av socker.

2. Skyddar mot stroke

Samma studie visade att risken att drabbas av stroke minskade med hela 23 procent hos de som äter upp till 100 gram choklad per dag. Men även här gäller ju samma sak som ovan – 100 gram choklad per dag är för mycket att stoppa i sig kalorimässigt för de allra flesta.

3. Bra för hjärnan

Choklad innehåller magnesium som är viktigt för hjärnan funktioner och koffein som är uppiggande och ökar koncentrationen. Choklad är dock långt ifrån den enda källan till magnesium. Och koffein finns i större mängder i både kaffe och te.

4. Antioxidanter

Kakao innehåller antioxidanter. Det är dock oklart om det är själva antioxidanterna i choklad som ger en del av hälsoeffekterna, men klart är i alla fall att antioxidanter speglar de ämnen som annars gör det. Dock finns andra livsmedel som är betydligt bättre källor till näringsämnen av det slaget, som broccoli, blåbär och vitlök.

5. Sänker stressnivån

Enligt en amerikansk studie kan 40 gram choklad om dagen i två veckor minska stressnivån hos personer med ångest. Choklad främjar också kroppens produktion av serotonin, en signalsubstans som får oss att känna oss nöjda och glada.

6. Motverkar järnbrist

Mörk choklad med riktigt hög kakaohalt har i regel ett högt järninnehåll. Det kan räcka att du äter 100 gram järnrik choklad för att få i dig ditt rekommenderade dagliga intag av järn.

Boosta ditt träningspass med choklad!

...men tänk på det här

Många av chokladens goda egenskaper är kopplade till kakaon och går till viss del förlorade om du i stället äter kakaofattig mjölkchoklad. Dessutom kan choklad innehålla stora mängder socker och fett – så måttlighet är ledordet.

Källor: Daily mail, Telegraph, Metro UK