Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

superbär Bild: Johnér

De svenska superbären

De senaste åren har så kallade "superbär" fått stort genomslag inom hälsokosten, bland dem goji- och acaibär. Men flera av de bär som odlas traditionellt och växer vilt i Sverige har massor av goda effekter på hälsan. Vardagspuls listar de svenska superbären – och anledningarna till att du bör äta mycket av dem.

Publicerad 2016-03-21 | Senast ändrad 2017-07-13 | Vardagspuls
 

Dietist Sofia Antonsson visade upp nyttiga svenska bär i studion – i Vardagspuls 22 mars.

Tranbär

Dessa syrliga bär har länge använts vid urinvägsinfektioner och sådana effekter har också bekräftats av studier. En studie publicerad i Canadian Journals och Microbiology visade att pulver gjort på tranbär kunde hindra vissa bakterier från att fästa i slemhinnorna och dämpa deras spridning.

Prova till exempel att göra de här goda pistage- och tranbärsgodisarna.

Rönnbär

Det mycket syrliga rönnbäret är väldigt rikt på C-vitamin. De äts inte råa men är utmärkt att göra marmelad eller gelé. Att vitamin C skulle kunna hjälpa till att kurera en förkylning är inte riktig belagt, däremot är det ett av de vitaminer som ditt immunförsvar behöver för att kunna fungera optimalt. Här kan du läsa mer om varför C-vitamin är bra för din kropp.

Lingon

I en svensk studie sågade forskare nyligen det brasilianska acaibäret och lyfte istället fram svenska lingon som ett hälsosamt alternativ. Detta vanliga svenska bär kan enligt studien bromsa effekterna av en kost med mycket fett, bland annat genom att bromsa viktuppgång och förhindra uppkomsten av fetma. Dessutom skyddade bäret mot insulinresistens och låggradig inflammation. 

Blåbär

Liksom de svenska lingonen kan blåbär till viss del bromsa effekter av en fet kost. Bären kan dessutom skydda mot inflammationer och innehåller mycket vitamin C, K och B6, vilket gör blåbär bra för immunsystemet och blodets koaguleringsförmåga. Bäret innehåller också, liksom choklad, flavonoider. En studie, publicerad i Annals of Neurology, visade att kvinnor som äter bär rika på flavonoider kan skjuta upp försämringen av minnet när man blir äldre.

5 goda skäl att njuta av blåbär

Aronia

Aroniabärren, som växer i Sverige, USA och Östeuropa, är fullproppade med vitaminer, bland annat vitamin C. Dessutom innehåller de stor mängder järn, vitamin B och folsyra, som är särskilt viktigt för gravida kvinnor att få i sig mycket av. Liksom tranbär innehåller aroniabär proantocyaniner som skyddar mot urinvägsbesvär.

Nypon

Nypon är sprängfyllda av vitamin C, som bland annat minskar risken för hjärtsjukdomar, håller ditt immunförsvar starkt och hjälper till med läkandet.

Svarta vinbär

Även svarta vinbär är viktiga C-vitaminkällor. Enligt Livsmedelsverkets studie är svarta och vita vinbär bland de största källorna till C-vitamin bland de svenska bären.

Havtorn

Ännu en C-vitaminbomb, endast slagen av vinbär bland de svenska bären, enligt Livsmedelsverket. Dessutom innehåller havtorn aminosyror och vitaminerna A, E, K och B. Men den största anledningen till superbär-statusen är att de innehåller höga halter av omega 7, som bland annat är bra för våra slemhinnor. Liksom blåbär är havtorn också rika på flavonoider, som sakta ned försämringen av minnet.

Jordgubbar

Sveriges populäraste bär uppskattas inte bara för sin söta smak – det innehåller också massor av nyttigheter. Jordgubbar och hallon är de enda svenska bären som klassas som källor till folat, en form av B-vitamin som kroppen behöver för att bilda nya celler och röda blodkroppar.

Bubblare: Hallon

Eftersom ett hallon består av en klunga små bär, var och en med en egen kärna, innehåller hallon mer fibrer än de flesta andra bär. Dessutom är de en bra källa till folat (se ovan). En annan anledning att äta dem är förstås att de smakar fantastiskt...

Källor: Livsmedelsverket, Lunds universitet, Aftonbladet

Bilder: Johnér, Pixabay