Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Frukostlflingor kan innehålla mycket socker Bild: Mostphotos

De vanligaste sockerfällorna på frukostbordet

Jeanette Steijer: Ät det här om du vill dra ner på sockerintaget

Socker kommer inte bara i godis och andra sötsaker. Faktum är att din frukost kan innehålla en hel del socker. För dig som vill dra ner på ditt sockerintag kan det vara dags att se över din frukost. Här listar Vardagspuls dietist Jeanette Steijer de vanligaste sockerbomberna på frukostbordet.

Publicerad 2017-04-10 | Senast ändrad 2018-01-08 | Jeanette Steijer

Vår frukost är den måltid som tenderar att innehålla för mycket tillsatt socker. I vanlig frukostmat som smaksatt yoghurt, flingor, juice och bröd kan innehållet av socker bli ganska högt. Så ser man inte upp kan frukosten bli rena sockerbomben.

Den som vill dra ner på sitt sockerintag bör dock i första hand se över sina vanor kring godis, läsk och andra sötsaker. Ett andra steg kan vara att se över vad som finns på frukostbordet.

Här är några vanliga frukostfällor och tips på vad man kan välja istället.

Flingor och müsli

Flingor och müsli kan vid första anblicken kännas supernyttiga men faktum är att det där paketet i affären kan innehålla en hel del socker.

Granska innehållsförteckningen på förpackningen och välj fullkornsprodukter med rena ingredienser utan tillsatt socker. En bra tumregel kan vara att välja en produkt som max innehåller 5 gram socker per 100 gram. Granola brukar innehålla honung – inte socker.

Ett bra tips är även att titta efter Nyckelhålet – en märkning som garanterar att produkten bara får innehålla en viss mängd socker. Du kan också blanda din egen müsli.

Sötade mejeriprodukter

Vanliga frukostalternativ är yoghurt, fil och kvarg och det finns ett hav av varianter och smaker. Man kanske tänker att de med fruktsmak och frukter men så är inte alltid fallet för den som vill dra ner på sitt sockerintag. Som exempel kan nämnas att om en yoghurt innehåller 7 procent tillsatt socker så betyder det att det är 7 gram socker per deciliter.

Köp då hellre naturella alternativ och blanda själv i frukt eller bär. Även om du använder 1 matsked sylt blir det en mindre sockermängd än exemplet ovan. Även russin och annan torkad frukt kan vara ett alternativ då det ändå innehåller lite fibrer och näringsämnen jämfört med det näringsfattiga sockret.

Bröd – även det mörka

I Sverige är det väldigt vanligt med bröd som innehåller socker. När vi vill dra ner på socker så tänker vi ofta fikabröd och kakor men vi tänker kanske inte på att det kan gömma sig en del socker i vanligt matbröd. Att brödet är mörkt behöver det nödvändigtvis inte betyda att det är rakt igenom det nyttigaste alternativet. Även de mörkare bröden kan innehålla en hel del socker.

Välj ett bröd som innehåller mindre än 5 procent socker och även en hög halt av fibrer, minst 5 procent och fullkorn, minst 25 procent. Surdegsbröd innehåller sällan socker och kan också vara ett bra alternativ.

Juice

Det är mycket populärt med juicer och smoothies som ju innehåller en hel del fruktsocker. Det är ju absolut inget fel med att dricka juice och smoothies som är gjorda på bara frukt och inte tillsatt socker. Det finns både näring och lite fibrer med i dessa men det kan vara lätt att dricka för mycket kalorier om man behöver tänka på det.

Fruktjuice innehåller lika mycket kalorier som läsk så det är oftast bättre att äta hela frukten så får man i sig alla fibrer på köpet. Ett annat alternativ är att använda en blandning av frukt och grönsaker om man gör juicen själv. Då blir det lite mindre fruktsocker i juicen.

Tyckte den här artikeln var bra? Då föreslår vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev – helt gratis! Prenumerera här