Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls godis broccoli sötsug egentligen behöver studie Bild: Johnér

Sugen på godis? Nej, broccoli...

Det här behöver du egentligen när du blir lite sugen

Du känner dig sugen på godis, men behöver egentligen – broccoli. Enligt brittiska kostexperter äter vi ofta onyttigheter för att vi misstolkar vad kroppen skriker efter.

Publicerad 2015-10-16 | Senast ändrad 2018-01-19 | Vardagspuls
 

Det är inte alltid lätt att tolka kroppens signaler. När du känner dig sugen kanske din kropp egentligen behöver någonting helt annat.

Du passerar lösviktsgodiset på väg mot kassorna och stannar till. Känner du dig inte oerhört sugen på någonting riktigt sött just nu? Kanske måste du köpa en liten påse – med broccoli!

Enligt brittiska kostexperter misstolkar vi ofta kroppens signaler och känner ett sug efter till exempel sött godis, choklad eller chips när vi egentligen kanske har ett underskott av olika näringsämnen, syror och mineraler som kroppen behöver. Suget efter sött godis kan till exempel vara en signal om att din kropp behöver mer krom, ett mineral som behövs för omsättningen av blodsocker och som det finns mycket av i till exempel broccoli och gröna ärtor.

Choklad eller magnesium?

Marilyn Glenville, doktor och en av Storbrittaniens mest framstående kostexperter, förklarar i Daily Mail hur det här sambandet fungerar.

– Äter du raffinerat socker och kolhydrater påverkar de snabbt ditt blod och skapar obalans i blodsockret. Ju mer sötsaker du äter destor större blir suget. Det blir en ond cirkel. Mineralet krom hjälper kroppen att balansera insulinnivåerna och att hålla dagens sockerbehov i schack, säger Marilyn Glenville.

På samma sätt kan sug efter choklad innebära att din kropp behöver mer magnesium, som det finns mycket av i bland annat avokado och nötter. Magnesium kan hjälpa kroppen att förebygga inflammationer, det är bra för benstommen – och kan minska nervositet och ångest. Kanske ska du inte ge efter för ditt sug varje gång, utan ge kroppen vad den behöver? Här nedan får du hjälp med att tolka ditt sug efter onyttigheter.

Du är sugen på:

Sött godis

Det här behöver du egentligen: Krom, ett mineral som behövs för omsättningen av blodsocker. Finns i bland annat broccoli, gröna ärtor och vindruvsjuice. Det kan också vara så att så att din nivå av kol, en av beståndsdelarna i socker, är för låg.

Prova till exempel:



Salt

Det här behöver du egentligen: Natrium. Det behövs bland annat till att balansera ditt blodtryck och reglera vätskebalansen i kroppen. Natrium finns i morötter, selleri och ansjovis bland annat.

Prova till exempel:

 

Choklad

Det här behöver du egentligen: Magnesium, som kan kan hjälpa kroppen att förebygga inflammationer, det är bra för benstommen och kan minska nervositet och ångest. Magnesium finns i bland annat mörka bladgrönsaker, nötter, fröer, fisk, bönor och avokado. 

Prova till exempel:

 

Kött

Det här behöver du egentligen: Järn, som behövs för bland annat ditt immunförsvar och för transporteringen av syre i blodomloppet. Det finns mycket järn i linser, spenat, pumpafrön och blodpudding.

Prova till exempel:

 

Kolhydrater

Det här behöver du egentligen: Tryptofan, en aminosyra som hjälper till vid produktionen av signalsubstansen serotonin som är viktig för sömnen och uppvaknandet, bland annat. Tryptofan finns kalkon, ägg, bananer och valnötter.

Prova till exempel:
Maria Montazamis kalkonsliders

Källor: Daily Mail, Aftonbladet