Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Om du andas på rätt sätt kan du få bättre matsmältning Bild: Johnér, press.

Andas på rätt sätt – och få en bättre matsmältning

Det här händer i kroppen när du tar djupare andetag

Visste du att du kan få matsmältningen att fungera optimalt om du andas på rätt sätt? Dietisten Sofia Antonsson tipsar om en bra andningsövning som du kan göra var som helst – när som helst.

Publicerad 2016-12-21 | Sofia Antonsson

Att andas kan ju te sig väldigt naturligt, men visste du att det är viktigt att andas på rätt sätt? När vi stressar och är uppe i varv blir andningen grundare och flyttas upp i bröstet. Genom att andas långt ner i magen aktiveras kroppens broms vilket leder till minskat stresspåslag och sänkt blodtryck. Det hjälper dessutom till att få matsmältningen att fungera optimalt.

De flesta av oss andas cirka 14 andetag per minut men med hjälp av yogiska andetag och lite träning kan du komma ner på så lite som ett till två andetag på en minut.

Andningsövning som du kan göra innan du äter 

Ligg på rygg. Placera en hand på magen och en hand på bröstet med fingertopparna mot nyckelbenet. Andas in genom näsan, spänn ut magen mot taket och ut mot sidorna. Fortsätt sedan vidga även revbenen ut åt sidorna och avsluta inandningen genom att fylla ända upp till nyckelbenen. Känn hur hela bröstkorgen lyfts och vidgas. När du har fyllt dig helt andas du ut i omvänd ordning. Först sjunker nyckelben, sedan bröstkorg, revben, och slutligen magen tillbaka in igen.

Vila sedan några sekunder, och låt kroppen själv signalera när det är dags för nästa andetag. Känner du att pulsen ökar när du lägger dig ner och börjar djupandas? Förmodligen vill inte din kropp alls ligga ner och “bara” andas. Ta då och minska på inandningen. Stanna vid revbenen och andas bara med magen. Efter lite övning kan du sedan ta djupare och djupare andetag.

Andningsövningen kan du göra på kvällen innan du ska sova, på morgonen när du vaknat eller varför inte innan du ska äta, för att förbereda matsmältningssystemet.

Ett tips är att sätta en andningspåminnelse på telefonen eller en post-it lapp på datorn. När julen, med allt som den innebär, närmar sig är det extra viktigt att ta det lugnt och andas. Så ta tillfället i akt att bara ligga och öva på att andas.

Önskar dig en riktigt God jul!