Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Det är dumt att hoppa över lunchen Bild: Johnér

Dietisten: Det här händer när du skippar lunchen

Var tredje svensk hoppar över den viktiga måltiden

Får stress dig att hoppa över lunchen? Det är du inte ensam om. Var tredje svensk skippar lunchen fler än en gång i veckan. Det framgår av Lunchrapporten 2017. Vardagspuls dietist Jeanette Steijer förklarar varför det är så dumt att strunta i en så bra måltid.

Publicerad 2017-02-27 | Senast ändrad 2018-02-15 | Vardagspuls

Du hoppar över lunchen och det blir dubbelt så mycket till kvällsmat istället. Känner du igen dig? I Lunchrapporten 2017, som är framtagen av Fazer Food Services, framgår det att var tredje svensk, det vill säga 29 procent av de tillfrågade i undersökningen, hoppar över lunchen fler än en dag i veckan. Hos kvinnorna beror det främst på stress men även hos männen finns stress med som en orsak.

Sötsuget ökar

Vardagspuls dietist Jeanette Steijer tycker inte att det är någon bra idé att skippa lunchen.

– Risken med att hoppa över lunchen är att under eftermiddagen sjunker ditt blodsocker och du blir sugen på snabba kolhydrater. Det innebär att det då blir lättare att falla för frestelsen att vilja ha sötsaker till eftermiddagsfikat eller att det kan vara svårt att inte plocka på sig någonting från godishyllan i affären när man är på väg hem, säger Jeanette Steijer.

– Går vi utan mat hela dagen kan vi vara rejält hungriga till middagen och vi äter för snabbt och för mycket. Magen arbetar också bättre om vi fyller på med mat i jämn takt och hellre i mindre portioner oftare än få, stora måltider, fortsätter Jeanette Steijer.

Robotar lagar din lunch

Lunchrapporten 2017, som i huvudsak tas fram för att kartlägga framtidens lunch, visar att också att vi fortsätter att äta traditionell husmanskost eller pasta till lunch och att bowls och raw food inte slagit igenom riktigt ordentligt. Rapporten visar också att vi blir allt mer medvetna om miljön och att vi i allt större utsträckning väljer att lägga vegetarisk mat på vår tallrik.

Framtidens lunch

Så här kommer vi att äta lunch i framtiden om man får tro Lunchrapporten 2017.

  1. Lunch dygnet runt. Lunchen går från att vara en måltid mitt på dagen till att bli fler som sprids ut över hela arbetsdagen. En värld som ställer höga krav på att vi ständigt är uppkopplade och tillgängliga växer behovet av att få äta ensam. Allt fler restauranger satsar därför på rum för egentid.
  2. Gastronationalism. Maten blir mer internationell. Sydafrikansk tapenade möter svensk knäckemacka och så vidare. 
  3. Vetenskaplig mat. Allt fler blir medvetna om vad det vi stoppar i oss ger oss för effekt. Framtidens mat får oss att stressa ner, slappna av och minska risken för förkylningar.
  4. Knäck distributionskoden. Det blir allt vanligare att lunchen beställs hem eller till jobbet via en app eller touchplatta. I många fall kommer lunchen att tillagas av en robot.
  5. Vegetariskt 3.0. Intresset för vegetarisk mat ökar och i takt med det tillkommer nya vegetariska och veganska produkter gjorda på nya proteiner och råvaror.

Om Lunchrapporten 2017: Rapporten är baserad på researcharbete, djupintervjuer och en undersökning bland 1000 svenskar gjord av Fazer och undersökningsföretaget YouGov