Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hur ska man egentligen äta om man jobbar natt? Bild: Mostphotos

Dietisten: Ät så här om du jobbar natt

Att arbeta skiftande arbetstider eller nattetid är inte helt ovanligt i vårt samhälle. Vi vet att udda arbets- och sovtider belastar kroppen och då är det extra viktigt att värna om bra matvanor. Här tipsar Vardagspuls dietist Jeanette Steijer om hur du som jobbar obekväma tider kan äta.

Publicerad 2017-03-27 | Senast ändrad 2018-05-17 | Jeanette Steijer

Kroppens ämnesomsättning är annorlunda på natten än under dagen även om man är vaken och arbetar. Under natten sjunker kroppstemperaturen, hormoner gör att urinproduktionen minskar medan andra hormoner stimulerar kroppen till att hålla blodsockret uppe för att klara nattens förväntade period av fasta.

Så undviker du matfällorna på restaurangen

Även magtömningshastigheten minskar liksom tarm-rörelserna och blodflödet genom tarmar, njurar och lever. Tarmarna rör sig långsammare och man får lätt problem med gaser i magen. Det är bland annat därför man brukar ge råd om att undvika mat på natten, särskilt efter midnatt fram till sextiden på morgonen.

Har man jobb nattetid så blir just detta svårt men det finns några saker man kan tänka på för att få till det så bra som möjligt.

Om du ”måste” äta, ät en mindre portion än under dagtid, ät eller drick något varmt för att undvika frusenhet.

Tänk på att varm mat upplevs mer mättande än kall.

Tips för nattarbetare vad gäller kost:

  1. Undvik att äta mat mellan kl. 02.00-06.00.
  2. Ät huvudmålet på dagtid även då du jobbar natt.
  3. Behåll om möjligt samma mattider varje dag.
  4. Ät frukost före dagsömnen, men var försiktig med dryck eftersom kroppens hormoner håller igen urinproduktionen på natten men inte under dagen.
  5. Om ”nattmat” är nödvändig, välj en liten portion och gärna varm mat/dryck.
  6. Välj till exempel soppor, yoghurt med müsli , havregrynsgröt, banan, medelgrovt bröd eller knäckebröd med skinka/kalkon eller mager ost, keso och frukt eller bär.

Undvik:

  1. Gasbildande mat som till exempel bönor, lök, mycket bröd och pasta.
  2. Fet mat som pizza, korv, pommes frites, majonnäsröror.
  3. Mat som höjer blodsockret snabbt som nyponsoppa, vitt bröd, marmelad, läsk, energidryck, sötsaker.

Här är teet du ska undvika om du har IBS

Om du är van vid en nattmåltid tar det någon vecka innan hungersuget försvinner vid den tidpunkten. Eftersom regelbundna måltider förankras i dygnsrytmen, väntar sig kroppen mat när man brukar äta.