Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

frukost Bild: Johnér

Dietisten: Se till att alltid ha det här hemma

Chatt med dietisten Jennie Nyenvik

Hur får du dina barn att äta bra och balanserad kost utan att bli en matpolis? Och var finns de största sockerfällorna? Dietisten Jennie Nyenvik svarar på tittarfrågor om barn och kost.

Publicerad 2016-02-09 | Vardagspuls

Vardagspuls: Hur får du dina barn att äta bra och balanserad kost utan att bli en matpolis? Och var finns de största sockefällorna? Ställ din fråga till Jennie Nyenvik om barn och kost här. Din fråga kommer att publiceras här i chatten så snart den blivit besvarad.

14:58, 8 February 2016

Åsa K: Mina barn i 7-årsåldern vill inte ens äta smoothie till frukost, vad kan jag stoppa i dom? Är typ risifrutti ett ok alternativ?

Jennie Nyenvik, dietist: Hej Åsa
Visst är risifrutti ett alternativ men kanske inte det bästa. Gillar dina barn pannkakor? Servera detta med lite keso och bär i så fall. Eller yoghurt med müsli och bär. Att äta något till frukost är bättre än att inte få i sig något alls.

13:14, 9 February 2016

Lotta: Jag kan tycka att vi ibland hetsar för mycket kring att allt ska vara nyttigt, och utan socker - är det inte bättre att de får matglädje och äter allt - både med och utan socker?

Jennie Nyenvik, dietist: Hej Lotta, det hetsas ALLDELES för mycket idag. Jag tycker man ska försöka vara ganska lugn kring maten men försöka se till att det finns bra alternativ, exempelvis färs frukt till frukost, inte bara oboy i glasen osv.

13:16, 9 February 2016

Kalle: Jag har en dotter som är otroligt selektiv i sitt ätande. Detta resulterar i att vi ofta anpassar oss och lagar något annat till henne. Därför vi vill ju att hon skall få i sig något. Dessvärre väljer man oftast något lättlagat till henne då - Nuggets, fiskpinnar, köttbullar - inte alltid halvfabrikat men visst. När hon vägrar är det lätt att plocka fram något säkert kort ur kylen. Jag vill inte tvinga i henne mat - tror det gör mer skada än nytta. Skapa ångestkänslor kring middagsätande vill man ju inte vara orsak till. Jag vill inte heller fortsätta som vi gör. Jag drömmer om en dag då vi alla fyra sitter harmoniskt kring ett middagsbord och kvittrar om våra fantastiska arbets- och skoldagar. Hur löser jag det Jenny? Vilken mat är lockande, nyttig och god för en hel familj?

Jennie Nyenvik, dietist: Hej Kalle
Det är inget fel i lättlagat såsom nuggerts, köttbullar etc. Se bara till att variera tillbehören såsom risk, pasta, potatis och någon god grönsak eller frukt/bär till. Mos + köttbullar + morotsstavar = bra middag. Ris+nuggerts+banan + yoghurtsås = bra...

13:20, 9 February 2016

Agneta: Hur ska jag tänka för att variera maten - min dotter tycker bara om spagetti och pannkakor. Hur ska jag göra för att få i dom grönsaker?

Jennie Nyenvik, dietist: Hej Agneta
Stavar, smoothies, figurer, dipp... Att riva morötter till spagettin eller blanda banan i pannkakorna. Frys en banan på en pinne och servera som glass. Lägg/mosa lingon o ett glas mjölk och drick till maten. Blanda in dottern i matlagningen då hon får skala, dela, riva... så kanske hon har större benägenhet att testa! Lycka till...

13:25, 9 February 2016

Per: Är det farligt när barn bara vill äta samma sak längre perioder, t ex korv och makaroner? Är det vanligt att barn får bristsjukdomar?

Jennie Nyenvik, dietist: Hej Per
Det vi idag har brist på i Sverige är järn och ev D-vitamin. Att bara äta korn och makaroner är inte så bra utifrån järnets perspektiv. Kött innehåller mer järn än korv + att det behövs någon c-vitamin (frukt, bär, grönsak) i samband med måltiden för att man ska ta upp järnet. Variera gärna korven men köttbullar, lax etc och se till att servera något färgglatt

13:27, 9 February 2016

Hasse B: Min son hatar banan. Ska jag föröka få honom att gilla det? Det är ju så bra till så mkt, smoothies tex.

Jennie Nyenvik, dietist: Hej Hasse, testa att frys bananen och se om han gilla det bättre. Annars låt det vara och testa någon annan frukt eller bär. Det viktiga är att han få i sig något nyttigt.

13:28, 9 February 2016