Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Därför ska du intw dricka till maten Bild: Johnér

Dietisten: Därför ska du inte dricka till maten

Matsmältningen kan påverkas negativt

De flesta människor skulle må bättre om de slutade dricka till måltiden. Istället är det bättre att dricka före eller efter maten, menar dietisten Sofia Antonsson.

Publicerad 2016-11-30 | Senast ändrad 2018-01-18 | Vardagspuls

Brukar du ta en tugga mat och sedan skölja ned den med till exempel vatten eller mjölk? Då gör du helt fel. Det menar dietisten Sofia Antonsson, som är expert på IBS och känsliga magar.

Det är mycket bättre för magen att dricka ett glas vatten en halvtimme före eller en och en halv timme efter måltiden istället. Dricker du innan maten minskar hungerkänslorna även något vilket kan göra det lättare för dig att ta tid på dig och känna efter när du slutar vara hungrig, menar Sofia Antonsson. Det kan hjälpa dig med att sluta äta för mycket.

– Det verkar som att det är bättre för alla att göra på det här sättet, men framför allt för de som har lätt för att äta för mycket och för snabbt. Vad som händer när vi stressar är att vi får en minskad produktion av saltsyra och matsmältningsenzymer i magen. Dessutom kan vattnet späda ut de enzymer som finns och vi får en sämre matsmältning och i slutändan ett sämre näringsintag.

En annan aspekt är att munnen spelar en roll i matsmältningsprocessen. När vi tuggar blandas enzymer i maten som hjälper till med att bryta ned maten. Om vi inte tuggar färdigt och använder måltidsdryck för att skölja ned maten kan det gå för snabbt.

– Självklart kan man ta någon klunk då och då för att det inte ska bli torrt. Men tar man tid på sig och känner efter kan man slippa den där känslan av "paltkoma" eller att maten blir en klump i magen. Det är bättre att tänka att man äter tills man slutar bli hungrig istället för till du blir mätt , säger Sofia Antonsson.

– Ät långsamt och känn efter. Mycket vi gör i dag är för att vi tror på det, vi har blivit dåliga på att tolka kroppens signaler.

Dietisten: Så mycket vatten är det hälsosamt att dricka

Det kan också vara en bra idé att tänka på vad man dricker i samband med måltid. Sofia Antonsson stöter på många människor i sitt yrke som får ont i magen om de dricker iskallt vatten. Det kan vara en bra idé att testa att dricka ljummet eller varmt – särskilt om man har känslig mage. Och att dricka ljummet citronvatten.

– Citron stimulerar till utsöndring av saliv och saltsyra och får matsmältningen att komma igång säger hon.

Dietisten tips

  • Drick en halvtimme innan eller en och en halv timme efter måltid.
  • Drick ljummet citronvatten – det är bra för matsmältningen.
  • Tugga maten noga, lägg ner besticken.
  • Känn efter och ät långsamt till du slutar känna dig hungrig istället för när du känner dig proppmätt.