Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

 

Emma Bertilsson berättade om sin hälsoresa – i Vardagspuls 27/8.

”Så gjorde jag”

Emma vägde 130 kilo – förändrade sitt liv helt

För fem år sedan vägde Emma Bertilsson 130 kilo och led av krämpor och ångest. Sedan dess har hon helt förändrat sitt liv och gått ner 60 kilo. Så här gjorde hon.

Publicerad 2015-08-27 | Vardagspuls

När Emma Bertilsson från Karlstad var 23 år gammal ville hon inte leva längre. Hon vägde 130 kilo och var sjukskriven för reumatism.

– Varje dag var det en kamp att ta mig upp ur sängen. Och att springa ens några få steg fanns inte på kartan, säger Emma Bertilsson.

Gick ner halva sin vikt

I dag har hon helt förändrat sitt liv. Sedan 2011 har hon gått ner ungefär 60 kilo, nästan halva sin kroppsvikt, och kan springa ett helt marathon utan några som helst problem. Hon arbetar som personlig tränare och är helt symptom- och medicinfri.

– Jag har lyckats göra en livsförändring helt på egen hand, utan någon diet eller kirurgiska ingrepp. Kan jag göra en sådan förändring så kan du också. Med lite jävlaranamma går allt! säger hon.

Vill du också börja leva nyttigare men vet inte hur du ska börja? Här har Emma delat med sig av knepen som hjälpte henne själv att komma igång och i slutändan förändra hennes liv.

Emmas bästa tips för förändring

1. Byt ut

”Jag började med att fundera på vad jag gjort tidigare som inte funkat. Jag tog bort och la förbud för saker som hade en väldigt negativ effekt på mig och sådant jag inte kunde tänka mig att leva med livet ut. Jag testade att lägga till något när jag tog bort något. Jag la till träningen och tog först bara bort det alla vet är onyttigt, som godis och snabbmat.”

2. Fokusera inte på vikten

”Jag såg mina nya rutiner som ett jobb som jag inte kan strunta i att gå till bara för att jag är lite trött eller på dåligt humör. Jag gick på spinning 3 gånger i veckan de första tre månaderna tillsammans med en kompis. De första 20 tillfällena var en ren pest och pina. Men sedan vände det sakta men säkert och kroppen blev lite bättre för varje vecka. Det började till och med bli lite roligt. Jag fokuserade på mina resultat i stället för vikten, det var ju en hållbar, god hälsa jag ville ha i slutändan.”

3. Våga drömma

”Våga drömma och sätt tydliga mål. Vill du bli vinna OS-guld, bo i ett drömslott, flytta utomlands eller något annat som verkar helt orealistiskt? Tillåt dig att drömma, för drömmar är nyckel till framgång. Nästa steg blir att sätta tydliga konkreta mål som sträcker sig över många år. Börja med de som känns närmast i tiden och sätt delmål fram till dessa.”

4. Ha tålamod

”Att skapa en rutin tar tid, man brukar säga runt tre månader. Därför är det viktigt att inte gå ut för hårt då det är otroligt lätt att tappa motivationen efter att en skada eller sjukdom uppkommit på grund av att man pressat sig för hårt. Håll dig till planen, varken mer eller mindre.”

5. Hitta din egen väg

”Om du önskar ett hållbart resultat är det viktigt att hitta en egen väg som du kan tänka dig att leva med resten av ditt liv – inte bara tillfälligt för att det just nu känns som den enklaste vägen.”

6. Ta hjälp av andra

”Har du svårt att komma igång på egen hand? Fråga en kompis om hen vill vara med på samma resa. Kanske kan ni sätta upp ett gemensamt mål och stötta varandra längs vägen?”

7. Belöna dig själv

”Belöna dig själv när du har nått ett delmål. Då har du något att se fram emot hela tiden.”