Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

fasta Bild: Pixabay, Johnér

Fasta – om du vill misslyckas

Håll vikten genom att äta

Att fasta innebär att kroppen går på lågvarv och att musklerna bryts ner. Och när musklerna bryts ner bildas giftiga restprodukter. Dessutom bränner du mindre fett.
För personer med njurproblem kan det rent av bli livsfarligt att fasta.

Publicerad 2016-06-17 | Senast ändrad 2017-04-20 | Vardagspuls

Det finns en uppsjö av dem och det kommer nya hela tiden. Dieter. En av dem är att fasta, alltså att under en period inte äta någonting alls utan endast dricka juicer. Många är myterna om hur bra det är med fasta och hur det renar kroppen från slaggprodukter. Men faktum är att det är precis tvärtom. Det frisätts istället massa gifter i kroppen. Det här skriver näringsfysiologen Fredrik Paulun i sin bok Pauluns näringslära.

Metabolism blir sämre

För det första kommer din kropp att gå på sparlåga när du fastar. Anledningen är att den vill spara energi för att överleva, och därför bränner du mindre fett under fastan. Dessutom bryter fastan ner dina muskler. Det beror på att kroppen väljer att använda sig av glykogenet i kroppen i stället för fettet. Och när glykogenet bryts ner blir dina muskler mindre, skriver Fredrik Paulun. När musklerna bryts ner bildas det också restprodukter som förorenar blodet. Njurarna måste då jobba hårt för att bli av med slaggprodukterna. Så för en person med njurproblem kan det vara livsfarligt att fasta då njurarna alltså får ta mycket stryk. 

Fettlösliga gifter på hög nivå

Miljögifter är nämligen fettlösliga vilket innebär att gifterna lagras i fettet. Och när du fastar och förlorar fett så kommer mycket av de här gifterna att frisättas och koncentrationen av gifterna blir onormalt höga. Så att äta normalt och därmed hålla fettförbränningen på en mer hälsosam nivå gör att gifterna som vi alltid får i oss frigörs lite i taget och därmed inte når farliga nivåer, skriver Fredrik Paulun.

Därför känner du dig först pigg

Många som fastat upplever dock hur pigga och skärpta de blir – åtminstone i början. Men anledningen är att kroppen skriker efter mat och gör sig redo för att gå ut ”på jakt”. Om stenåldersmänniskan inte haft den här funktionen skulle den inte orka ut och jaga föda utan dö ut under svältperioder. Kroppen gör helt enkelt ett ”sista ryck” för att orka ge sig ut och hitta något ätbart. Men de pigga dagarna kommer snart ersättas av slöhet och koncentrationssvårigheter bortsett från den jobbiga hungerkänslan.

Näringsbrist och benskörhet

Om du ständigt fastar eller försöker hålla igen på matintaget så kommer du få problem med att få i dig tillräckligt med näring. Vissa näringsämnen, som C-vitamin, vissa B-vitaminer och olika mineraler behöver du få i dig lite av varje dag. Om du inte får det kommer det påverka olika kroppsfunktioner och risken för exempelvis hjärtsjukdomar, benskörhet och muskelförtvining.

Så vill du hålla dig i form och vara pigg och stark så gör du smartast i att fortsätta äta vanlig mat. Men gärna lite mindre och oftare än stora men färre portioner.

Läs mer om dieter och kost – prenumerera på vårt nyhetsbrev! Anmäl dig här.