Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Med lite jobb kan de flesta bli bättre på att hantera tidiga morgnar. Bild: Johnér

10 smarta knep som gör dig till morgonmänniska

Vakna pigg och utvilad, redo att ta itu med dagen. Inte alltid så lätt.
Men med Vardagspuls knep blir du garanterat lite bättre på att hantera morgnar.

Publicerad 2015-02-11 | Senast ändrad 2018-04-05 | Vardagspuls

1. Sov mer

Det optimala för en vuxen är att sova 7 till 9 timmar. En god natts sömn kan inte heller kompenseras på annat sätt. Forskning visar att den som sover sina timmar får bättre minne, ökad ämnesomsättning, ökad koncentrationsförmåga samt lägre blodtryck och stressnivåer.

2. Inga skärmar i sovrummet

Eller, allra minst, gör det till en vana att stänga av i god tid. Helst minst en timme innan du tänker sova. Detta gäller både tv, dator och mobil.

3. Sov när du är trött

De flesta av oss har en viss tid då vi brukar gå och lägga oss varje kväll – trots att vi känner oss trötta mycket tidigare. Fånga sovtåget helt enkelt – oavsett vad klockan är eller om ditt favoritprogram går på TV.

4. Skapa rutiner för kvällen

Läs en bok. Drick en kopp lugnande te, till exempel kamomill eller lavendel. Eller gör det som får dig att varva ner – och upprepa varje kväll. Med tiden kommer din kropp att vänja sig och vet när det är dags att somna.

5. Sluta snooza

Risken är nämligen att du vaknar helt groggy mitt i djupaste REM-sömn. Bäst är att vakna vid början av en REM-cykel. Det finns mobilappar som känner av hur du sover och drar igång ett lugnande larm när det är som bäst att vakna.

6. Lämna sovrummet så snabbt som möjligt

Eftersom sovrummet ska vara en lugn plats för avkoppling, lämna det ASAP. Så snart du vaknar: kliv upp och gå därifrån.

5 smarta frukosttips för morgontrötta

7. Gå upp vid samma tid varje dag

Ställ inte in larmet kvällen innan baserat på om du måste duscha, kan vara lite sen, eller liknande. Så småningom kommer du inte ens att behöva en väckarklocka. Begränsa också den tid du sover på helgmorgnarna, eftersom det kan kasta om kroppens rytm.

8. Träna på morgonen

Försök att göra det till en vana att till exempel yoga, ta en snabb promenad eller en joggingtur. Träning på morgonen ökar förbränningen och energin under hela dagen.

9. Utsätt dig för naturligt ljus

Mulet ute? Gå ändå ut i minst 15 minuter för att få lite frisk luft, eller sitt vid ett fönster som utsätter dig för dagsljus. Dagsljus har även kopplats till minskade symptom för depression genom reglerande av kroppens kemikalier.

10. Ha alltid något att se fram emot

Schemalägg din vecka så att du har saker att se fram emot, som att ringa en kompis, prova en ny plats för lunch (det är de små sakerna som räknas, eller hur?) Ge dig själv en anledning att hoppa ur sängen. Vänta inte till fredagen med att vara glad.

God morgon!