Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Njut av nyttiga kräftor i sommar. Dietisten Sofia Antonsson tipsar om recept och annat Bild: Pixabay, press.

Dietisten: Därför ska du frossa i nyttiga kräftor

"Kalorisnåla skaldjur som dessutom är IBS-vänliga”

I augusti, när mörkret kryper allt närmre på kvällarna, är det många som njuter av kräftor och goda tillbehör. Men kräftorna är inte bara smarriga. De innehåller dessutom en massa nyttigheter och är IBS-vänliga. Dietisten Sofia Antonsson berättar om goda skäl att njuta av kräftor och tipsar om hur du kan göra årets kräftskiva lite nyttigare.

Publicerad 2016-08-23 | Senast ändrad 2018-08-10 | Vardagspuls

Sommaren går mot sitt slut och många av oss avslutar den gärna genom att ställa med ett riktigt kräftkalas. Faktum är att kräftorna inte bara är goda att äta utan även innehåller en hel del mineraler så som zink, selen och jod som är livsviktiga för oss människor.

– Zink till exempel är ett mineral som det går åt mycket av när vi stressar och när det gäller selen får vi oss allt mindre av den på grund av selenfattiga jordar. Selen är viktig för produktion av sköldkörtelhormon och hjälper dessutom kroppen att göra sig av med tungmetaller. Kräftor innehåller även B12 som är viktig för blodbildningen, säger dietisten Sofia Antonsson.

Kräftor är dessutom bra mat för de som har IBS eftersom de har lågt innehåll av FODMAP – det vill säga de fermenterbara kolhydrater som personer med IBS har svårt att absorbera och som kan orsaka gaser och förstoppning när de når tjocktarmen.

Kräftor kan motverka sköldkörtelproblem

Även jod, som det finns gott om i kräftor, är viktig för människans sköldkörtelhormoner. Brist på jod kan i värsta fall leda till förstoring av sköldkörteln, det vill säga struma.

Sköldkörtelrubbningar kan försämra livskvaliteten

Ett för högt intag av jod under amning och graviditet kan dock vara skadligt eftersom koncentrationer av sköldkörtelhormoner kan påverka fostrets fysiska och mentala utveckling, enligt Livsmedelsverket.

Ny svensk forskning från 2015 visar dock att gravida kvinnor får i sig för lite jod, vilket också kan ha en negativ inverkan på fostret.

Kräftor – ett kalorisnålt skaldjur

Kräftor innehåller mycket protein men för att de ska mätta ordentligt behöver man kanske äta ett par stycken. En vanlig svensk signalkräfta innehåller cirka 13 gram kött.

– Ur ett viktperspektiv är kräftor bra eftersom de generellt sätt innehåller få kalorier. På kräftskivan är det ofta inte kräftorna i sig utan alla tillbehör så som Västerbottenpaj, ostar och baguetter och alkohol som står för det höga kaloriintaget. Om man vill undvika att bli proppmätt på annat är mitt tips att njuta av kräftan och äta upp den ordentligt, säger Sofia Antonsson.

Fixa en lite nyttigare kräftskiva

För den som vill ha en lite mer hälsosam kräftskiva tipsar Sofia Antonsson om att till exempel göra en kräftröra på dill, rom och Crème fraîche som serveras på surdegsbröd.

– Ät långsamt och många kräftor så blir du mätt på det. Av de kräftor som blir över från kräftskivan kan man alltid göra en kräftpasta, kräftcrepes, risotto med saffran eller en smörgås med ägg, lite majonäs, sallad och kräftstjärtar. Kräftor går förstås att njuta av året om! säger Sofia Antonsson.

Källa: Sofia Antonsson, Livsmedelsverket, Allt om vetenskap

Fakta om graviditet och jod

För kvinnor som planerar graviditet eller är gravida eller ammande är det speciellt viktigt att enbart använda joderat bordssalt i matlagning skriver Läkartidningen. Enligt Livsmedelsverket bör gravida kvinnor inte överskrida den rekommenderade maximala dagsdosen på 250 mikrogram jod från "kosttillskott". Källa: Livsmedelsverket