Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Många av oss tycer inte om att äta frukost. Ofta räcker det med någonting litet för att kicka igång dagen Bild: Johnér

Frukosttips för dig som inte tycker om frukost

”Ett liten smörgås kan räcka för att kicka igång”

Nog har vi hört många gånger att frukosten är dagens viktigaste mål och att man absolut inte ska hoppa över den. För de flesta är det inga problem att få i sig något på morgonen och vissa kan inte lämna hemmet utan en rejäl frukost. För andra är de lite knepigare om aptiten inte är stor och tiden knapp att för att få sig något vettigt att starta kroppen med.

Publicerad 2016-10-03 | Senast ändrad 2018-04-24 | Jeanette Steijer

Det är en väldigt bra idé att starta dagen med en frukost och inte vänta med att äta till lunch. Frukosten hjälper oss att hålla energinivån fram till lunch och gör det lättare att undvika småätande under dagen. För ungdomar och skolelever finns det flera studier som visar att frukost är viktigt för att behålla koncentrationen under skoldagen.

Vi har tack och lov blivit mer liberala med att alla måste äta frukost exakt klockan sju, tack vare att vi vet att vi kan reglera blodsockret även om vi inte äter frukost på samma tid varje morgon eller äter den lite senare.

Komplettera din frukost med en frukt

En del tänker också att de måste variera sin frukost även om de flesta faktiskt inte gör det i praktiken. Det är inget fel i att äta samma frukost om frukosten är bra, men ibland krävs det några små förändringar för att fixa en nyttig frukost. Att till exempel lägga till en frukt eller någonting grönt, variera pålägget och ta en liten skål kvarg eller yoghurt till frukosten kan göra mycket för näringsinnehållet.

Att lägga något grönt på mackan, ta en frukt eller ett glas juice gör också att du lättare får i dig de rekommenderade 500 gram frukt och grönt per dag.

Dela upp frukosten i två mindre delar

Många äter lite protein till frukost och mycket mer på kvällen men det är bra att sprida ut sitt proteinintag över dagen. Pålägg som ost, ägg och skinka ger protein och andra näringsämnen. Mjölk, fil och yoghurt ger också proteiner.

Är man ingen vidare frukostätare kanske man ändå kan ta något litet som hjälper kroppen att komma igång efter nattens fasta. Det kan vara ett glas fil eller yoghurt, en frukt eller bara en liten smörgås och något att dricka.

För vissa kan det passa bättre att dela upp frukosten i två delar. Drick lite fil på morgonen och gör sedan en smörgås bestående av grovt bröd, något pålägg toppat med en grönsak och ta med till jobbet till den första kaffekoppen.

Smoothie – bra för dig med ont om tid

Är du en sådan som far runt på morgonen och inte prioriterar att sätta dig vid frukostbordet så kan en smoothie vara ett alternativ. Att dricka en smoothie på morgonen är ett utmärkt sätt att få i sig både energi och näring medan du gör dig färdig. Blanda gärna i kvarg, frön eller havregryn så får du bra mättnad. En smoothie har också den fördelen att den faktiskt går snabbt att göra.

Tips på goda frukostar