Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

överviktig – ös på med grönsaker Bild: Johnér

Gå ner i vikt – så här ska du göra

Konkreta tips: Vardagspuls dietist om hur du bäst gå ner i vikt

Om du vill gå ner i vikt gäller det att du stoppar i dig mindre energi än du gör av med.
Det kan ju vara lättare sagt än gjort men blir enklare om du först och främst tänker långsiktigt och inte gå ut för hårt.

Publicerad 2017-01-20 | Jeanette Steijer

För att du ska stå ut och hitta ett sätt att äta som sedan håller dig på normalvikt resten av livet, är det bra att ligga på ett ”lagom” kaloriunderskott och inte extrembanta. Om du ligger för lågt tappar du lätt sugen och både humöret och orken påverkas.

En tumregel är att du som kvinna inte ska gå under 1500 kcal per dag, och du som är man ska äta mindre 1800 kcal per dag. På de nivåerna kan du fortfarande äta tre huvudmål och något mellanmål om du väljer rätt kalorier.

Många tror också att de måste träna mycket och hårt för att lyckas gå ned i vikt, men en viktnedgång beror till cirka 80 procent på vad du äter och 20 procent på din träning. Därför ska du ha störst fokus på att ändra kosten även om träningen så klart är ett bra hjälpmedel för viktnedgång samt en viktig del av en sund livsstil. Även där ska du tänka långsiktigt och hitta träning och rörelse som passar dig – stort som smått.

Så här ska du göra:

Försök gå ner cirka ett halvt kilo i veckan. För att lyckas med det behöver du dra ner det dagliga kaloriintaget med ungefär 500 kcal jämfört med vad du äter idag äter. Ett sätt att ta reda på hur mycket energi (antal kcal) du äter varje dag, är att registrera allt du äter i en matdagbok som räknar just kalorier. Det finns ett flertal appar och hemsidor där du kan göra detta. Börja därefter att dra ner kaloriintaget med 500 kcal per dag.  Fokusera på att äta sådant som mättar, håller blodsockret stabilt och ger mest näring:

  • Magra proteiner som fisk, fågel, magert kött, ägg, baljväxter, keso och kvarg.
  • Fiberrika livsmedel som rotfrukter, kål och andra grönsaker, fullkornsbröd, quinoa, fullkornsris, havregryn, ärtor, bönor och linser.
  • Massor av grönsaker – gärna 3-4 nävar om dagen samt 1-2 frukter.
  • Drick vatten – skippa läsk, saft och även juice ett tag.
  • Dra ner på det du vet innehåller mycket socker – godis, glass och fikabröd