Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

underviktig – drick mer juice Bild: Johnér

Gå upp i vikt – så här ska du äta

Vardagspuls dietist: Ät ofta och kaloririkt

Det finns många möjliga orsaker till undervikt. Det kan röra sig om ärftliga
orsaker, att du hög ämnesomsättning, att du har dålig aptit, eller att du helt enkelt har matvanor som gör att du får i dig för lite kalorier. 

Publicerad 2017-01-20 | Jeanette Steijer

Om du tränar hårt eller har ett tungt och fysiskt arbete, är det extra viktigt att du får i dig tillräckligt med energi/kalorier för att tillgodose kroppens behov. Om du ofrivilligt har gått ned i vikt på kort tid, bör du alltid uppsöka läkare för att utesluta att det inte är ett symptom på någon underliggande sjukdom.

Så här ska du göra

  • Kan du inte äta så mycket i taget försök då att äta ofta. Fördela maten över dagen och ät frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål. Låt det inte gå för lång tid mellan sista målet på kvällen och frukosten nästa dag.
  • Prioritera att kosten innehåller tillräckligt mycket energi.Det kan vara bra att välja produkter som är rika på nyttigt fett, exempelvis oliv- eller rapsolja, fet fisk, nötter, frön, mandlar, avokado och majonnäs. 
  • När det gäller mejeriprodukter – använd standardprodukter som standardmjölk, standardfil, vispgrädde osv och undvik lättprodukter.
  • Berika dina sallader och grönsaker med extra energi i form av exempelvis frön, nötter, dressing och fetaost.
  • Drick energi i form av juicer, smoothie eller mjölk.
  • Ät energibars eller bollar gjorda av torkad frukt och nötter som mellanmål.