Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vikt viktresa diet före efter Bild: Dan Sjölin

”Nu har jag slutat med min diabetesmedicin”

Så gick Dan från Malmö ner 22 kilo på tre månader

Dan Sjölin, 47, i Malmö har gjort precis det där som många av oss går och drömmer om – han har gått ner 22 kilo på tre månader.
Vardagspuls Hillevi Wahl har följt hans fantastiska resa mot ett friskare, lättare liv på facebook och är djupt imponerad.

Publicerad 2016-05-20 | Senast ändrad 2017-01-16 | Hillevi Wahl
Dan, berätta, hur mycket är det du har gått ner i vikt?

– Jag började den 16 januari och då vägde jag 147 kilo. Nu har jag gått ner 22 kilo. Det är hälften av vad jag vill gå ner.
– Jag mötte ju dig under en grillkväll förra sommaren. Jag frågade om du ville hänga med på ett lopp, men du slog ifrån dig med båda händerna. Nu hänger du mer på gymmet än vad jag gör. Vad fick dig att göra en så stor livsstilsförvandling?
– Gymmet där jag går hade en matutmaning. Min träningscoach fick mig att ta beslutet att göra detta för min egen skull – inte för att få andras uppmärksamhet. Och att jag skulle ha Susies ord med mig som motivation – om att hon ville att jag skulle få ett bra liv efter att hon gått bort.
Susie är min fru som dog i cancer för ett par år sedan.




Vad gick utmaningen ut på?

– Det var en matlådeutmaning här på Friskis i Malmö där man äter färdiggjorda matlådor till lunch och middag fem dagar i veckan i en månad. På helgerna äter man fritt men med guidning av en hälsocoach. Man är även del av en facebookgrupp under hela tiden där coacherna peppar och ger tips. Alla deltagarna hjälper också till med peppning och delar erfarenheter. Vid sidan av träningen är det också föreläsningar.

Hur mycket tränar du i dag?

– I dag tränar jag fem dagar i veckan och mellan fem och sju pass per vecka. Sedan träffar jag min personliga tränare Anna regelbundet och även mina vänner i gymmet.  Det blir även ungefär tre powerwalks i veckan. För att ladda energi går jag på Kallis, Kallbadhuset på Ribersborgsstranden, på mina vilodagar.

– Jag tränar inte för att bli starkast eller för att få stora muskler utan för att orka med att träna resten av mitt liv. Teknik och glädje är basen för min träning.

Du har fått en stor förebild också?

– Ja, min underbara tränare har betytt oerhört mycket för mig. Hon peppar mig med små meddelanden och glada tillrop och ger mig så otroligt mycket energi!

Hur tänker du kring maten i dag?

– Jag gillade verkligen utmaningen, inte som en diet utan som ett sätt att få en nystart på livet.
– Jag fick lära mig att äta normalstora portioner och hälsosam mat utan socker och kolhydrater – och hur man kan byta ut matsuget mot någon form av träning. Jag äter numera sallad innan nästan alla mål mat. Jag har bytt ut pasta och ris mot hälsosammare alternativ och äter oftare under dagen. Numera äter jag mellanmål förmiddag, eftermiddag och kväll. Frukostbrödet har bytts ut mot kvarg och bär eller overnight oat (davosgröt) med bär och kvarg.











Förutom vikten, vilka är de största förändringarna som du upplever?

– Jag har diabetes typ 2 och jag tog både insulin och tabletter. Efter tre veckor fick jag sluta med insulinet och för cirka två veckor sedan slutade jag ta den andra tabletten. Nu är jag medicinfri diabetiker. Utöver det har mitt humör gått upp och konditionen blivit mycket bättre. När jag började gick jag max 3 kilometer och fick ont i benen. Nu går jag lätt 1,2 mil i sträck på under två timmar. Jag sover bättre och jobbar mer effektivt.

För ett tag sedan delade du ett facebookinlägg om att vi ofta äter med känslorna, för att vi är arga, besvikna, ledsna eller glada – har det varit så för dig också?

– Ja, det är klart att när man suttit ensam hemma så har det blivit rent för mycket gott. Det har ju varit ett par tunga år jag gått igenom sedan Susie dog. Därför är det bra att komma iväg hemifrån när jag är ensam. Nu träffar jag vänner på ett pass, i gymmet eller på en powerwalk i stället. Egentligen är det ju bara när man är hungrig som man ska äta.











Vad har varit svårast? Och lättast?

– Det svåraste är fortfarande att inte äta när livet är jobbigt. Det lättaste är att samla ihop träningsväskan och gå till träningen. För hur trött jag än är efter träningen så är jag alltid glad när jag går hem.

I dag föreläser du till och med om din resa – hur känns det? Och vilka är dina bästa tips till någon som blir inspirerad av dig just nu och vill göra en omstart av sitt liv?

– Jag blev ombedd av coacherna att komma och berätta för andra om hur mitt liv förändrats. Det var en skön kick att ha överkommit min rädsla att tala inför människor och för att ha fått chansen att kanske inspirera i alla fall en person att förändra sitt liv.
– Mitt bästa tips är att vara social före och efter träningarna, för lär man känna lite folk blir det roligare och man får mer peppning om man har en dålig dag. Har man lätt att avboka sig från pass så rekommenderar jag att försöka hitta någon att lova att man ska träna passet med för då blir det svårare att avboka.

Dans bästa tips till den som vill gå ner i vikt

  1. Ät bara när du är hungrig. Ät inte med känslorna.
  2. Byt ut matsuget mot träning.
  3. Var social före och efter träningen. Allt blir roligare då.
  4. Gör det här för din egen skull – inte för att få uppmärksamhet av andra.
  5. Hitta gärna en träningskompis. Då blir det svårare att avboka pass.
  6. Lär dig äta normala portioner.
  7. Byt ut bröd mot kvarg och bär.
  8. Ta hjälp av kompisar eller en facebookgrupp – då kan ni peppa varandra.
  9. Undvik så mycket socker och kolhydrater som möjligt. Ät sallad före varje måltid.
  10. Se det inte som en diet utan som en nystart på livet.