Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

En glutenfri kost kan öka risken för diabetes typ 2 Bild: Mostphotos

Glutenfri kost kan öka risken för diabetes typ 2

Dietisten: Så lever du ett hälsosamt liv utan gluten

Just nu är det väldigt trendigt att äta glutenfritt. Men ny forskning visar att en glutenfri kost kan öka risken för diabetes typ 2. Det skriver Vardagspuls dietist Sofia Antonsson.

Publicerad 2017-03-31 | Sofia Antonsson

I Sverige har cirka 1-3 procent av befolkningen diagnosen celiaki, glutenintolerans. Vanliga symtom vid celiaki är magproblem som uppblåsthet och diarré, dåligt blodvärde och trötthet. Hos barn är det vanligt att längd och vikt planar av när tillväxten påverkas. Det är alltså relativt få som har celiaki, men det är betydligt fler som avstår gluten på grund av hälsomässiga skäl och eftersom den glutenfria trenden är stark.

Glutenfritt kan öka risken för diabetes typ 2

Sedan tidigare vet man att svenska barn oftare drabbas av både diabetes typ 1 och celiaki än i andra länder och att vår glutenrika kost förvärrar problemen. För mycket gluten i kosten hos barn under ett år, primärt från gröt och välling, misstänks öka risken för att drabbas av celiaki och dessutom andra sjukdomar som diabetes typ 1, inflammatoriska tarmsjukdomar, astma och reumatism.

Eftersom gluten har ett rykte om sig att ställa till det på olika sätt i kroppen rekommenderas många att minska på eller helt ta bort gluten ur kosten för en bättre hälsa. Men nu pekar ny forskning från Harvard University snarare på att en glutenfri kost skulle kunna ha negativa effekter, genom att öka risken för typ 2 diabetes.

12 gram gluten om dagen minskar risk för diabetes

Forskarna har följt nästan 200 000 personer under 30 år. En genomsnittsperson äter cirka 7 gram gluten om dagen, visar studien. Det motsvarar cirka två brödskivor. De som åt 12 gram gluten om dagen hade lägst risk att drabbas av diabetes. En kost med mycket fiberrika livsmedel vet vi kan minska risken för att utveckla diabetes typ 2.

En av orsakerna till den ökade diabetesrisken med glutenfri kost tros ligga i att glutenfria livsmedel ofta innehåller mindre kostfiber, färre näringsämnen och fler tillsatser än originalprodukterna. Nu studerar man även om glutenfri kost kan ha någon påverkan på andra sjukdomar som hjärtsjukdom och övervikt.

Fyra tips till ett hälsosamt glutenfritt liv:

  • Välj naturligt glutenfritt som ris, quinoa, teff, potatis, rotfrukter, frön och grönsaker i stället för sädesslagen.
  • Begränsa glutenfria ersättningsprodukter. Visst är det okej att äta glutenfritt knäckebröd eller pasta då och då, men inte flera gånger om dagen.
  • För dig med IBS räcker det vanligen att minska mängden sädesslag för att magen ska lugna ner sig. Surdegsbröd, dinkelmjöl och havre är snällare mot magen och går ofta att äta i små mängder.
  • Glutenfria produkter är inte automatiskt nyttigare! Tvärtom kan kakor, kex, mjöl och färdigmat innehålla både mer socker och fett än originalprodukterna så det bästa är att göra andra val.

Här är frukten som kan ställa till det rejält för IBS-magen