Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Här är maten som förstör din sömn Bild: Johnér

Här är maten som förstör din sömn

Svårt att sova? Då kan det vara dags att kolla på vad du stoppar i dig egentligen. En amerikansk studie visar att fett och socker förstör sömnen – medan fibrer förbättrar den.

Publicerad 2016-11-08 | Vardagspuls

"Va, redan!?" När klockan ringer på morgonen känns det som du knappt hunnit somna. Känner du igen dig? Om du är en sådan som kastar dig av och an hela nätterna och mår dåligt på grund av förlorad sömn kan det vara hög tid att se över dina kostvanor.

Läs också: Maten som får dig att sova bättre

Enligt en amerikansk studie spelar vad vi äter stor roll för hur bra vi sover. Mat som innehåller mycket socker stör sömnen och gör att vi blir mer sugna på sötsaker även dagen efter. Studien, som publicerades i år i Journal of Clinical Medicine, visar att människor som äter mycket socker och fett innan de sover inte kommer ner i lika djup sömn som andra.

Fiberrik mat gör däremot att sömnen blir djupare och mer återhämtande. Dessutom somnade testpersonerna snabbare efter att ha fått i sig mycket fibrer.

En dag gör skillnad

Uppseendeväckande med studien var att den visade att en enda dags dåligt ätande gjorde skillnad, även om kosthållningen i övrigt var god.

Knepet som kan hjälpa dig att somna på 60 sekunder

– Det som var mest överraskande var att en enda dags ökat intag av fett och minskat intag av fibrer kunde påverka sömnparametrarna, säger Marie-Pierre St-Onge, doktor vid Columbia University om studien.

Vardagspuls dietist Sofia Antonsson tipsar också om att magnesium kan hjälpa kroppen att slappna av och komma ner i varv inför sömnen.

Källa: Daily mail, Expressen

Undvik dessa på kvällen

1. Stark mat. Kan göra magen orolig och gör att den producerar magsyra vilket stör sömnen.

2. Rött kött. Rikt på protein och järn som tar tid för kroppen att bryta ner. Tvingar magen att arbeta hårt vilket påverkar din sömn negativt. Undvik sena köttmiddagar!

3. Alkohol. Den här känner nog de flesta till vid det här laget. Även ett glas vin sent på kvällen kan störa sömnen och torka ut kroppen.

4. Godis, glass, läsk. Traditionellt godis, glass och läsk innehåller förstås stora mängder socker vilket ger energi och gör att blodsockret åker berg- och dalbana under natten.

5. Vitt bröd. Innehåller vanligtvis mycket kolhydrater och socker men lite fibrer – katastrofalt för sömnen. Satsa på ett mörkt, fiberrikt bröd till kvällsfikat istället.

6. Kaffe, cola och svart te. Koffein har som bekant en uppiggande effekt. Lär dig när på dygnet du kan dricka din sista kopp utan att det stör nattsömnen och håll dig till det klockslaget.

7. Söta pålägg. Är du en av de som har senap eller majonnäs på mackan? Då kan det vara dags att tänka om då sådana produkter brukar innehålla mycket socker.

8. Fruktsoppor. Både blåbärssoppa och nyponsoppa innehåller ofta mycket socker och lämpar sig därför inte för kvällsfika.