Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Är du förstoppad? Här är knepen som sätter fart på magen Bild: Shutterstock

Har du en trög mage? Se hit!

Stressa inte på toaletten

Aj. En förstoppad eller trög mage är verkligen inget vidare. Många lider i onödan eftersom ämnet är lite tabu och inget man så gärna pratar om. Här ger dietist Sofia Antonsson sina bästa tips kring hur du får igång en mage som inte vill samarbeta.

Publicerad 2016-05-19 | Senast ändrad 2016-07-21 | Vardagspuls
  1. Få in mer nyttigt fett i kosten. Fet fisk, nötter och avokado innehåller nyttigt fett som behövs för att hålla magen i gång. Ett tips är att börja dagen med något nyttigt fett, exempelvis en matsked kokosolja, som hjälper till att kicka igång mag- och tarmsystemet på ett bra sätt.
  2. Ät rätt sorts fibrer. Bra för magen är till exempel fibrerna i havre, potatis och ris. Sämre är de fibrer som inte är jäsningsbara exempelvis vete, korn, råg, baljväxter och fruktos.
  3. Gå på signal. Det vill säga gå på toaletten när du känner dig nödig. Vänta inte! Om du tänker att du bara ska svara på de där tio mejlen först har ”toatåget” kanske redan gått.
  4. Ta dig tid. Stressa inte toalettbesöket utan låt det ta sin tid. Att ta med en tidning eller en mobil in på toaletten är faktiskt inte så dumt
  5. Använd en pall. Det kan låta konstigt men det bästa sättet att göra nummer två är att sitta på toaletten med fötterna på en pall och luta sig framåt. Då blir utgången ”rakare” och toalettbesöket mer fullständigt vilket gör stor skillnad vid en uppblåst eller förstoppad mage.
  6. Dra ner på kaffet. Kaffe kan vara bra för att få magen i rörelse men för mycket kaffe kan vara stoppande. Behåll därför den eller de koppar du känner att du behöver för att kunna gå på toaletten, exempelvis morgonkaffet, men försök att dra ner på kaffet överlag.
  7. Börja dagen med citronvatten. Ett bra tips är att börja dagen med ett stort glas citronvatten. Och då bör vattnet vara ljummet för att tarmen lättare ska kunna tillgodogöra sig det. Du kan till exempel värma det en kort stund i vattankokaren. Vätskan och citronen hjälper till att underlätta både matsmältning och tarmrörelse.
  8. Rör på dig. Japp den gamla skrönan om att motion är bra för magen stämmer. Men istället för några få punktinsatser under veckan är det den dagliga vardagsmotionen som gör störst skillnad.
  9. Tillskott av magnesium. Vi gör av med mer magnesium än vi tillför, stress och träning till exempel gör att vi förbränner en hel del magnesium som kroppen behöver. Därför kan det vara en god idé att ta ett tillskott av magnesium till kvällen. Det har en lätt laxerande effekt i tarmen och hjälper ofta till att få igång magen nästföljande morgon.

MER: