Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

De flesta typer av juice och läsk innehåller mycket socker Bild: Johnér

Hur mycket socker dricker vi egentligen?

Dietisten: Så många sockerbitar innehåller våra drycker

Ibland är det lätt att glömma att socker inte bara följer med godis,bakverk och mat. Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut hur många sockerbitar det är i våra allra populäraste drycker samt förklarar hur det här med kalorier i dryck och mättnad hänger ihop.

Publicerad 2017-01-31 | Jeanette Steijer

I höstas publicerades en undersökning som visar hur mycket vi svenskar dricker när det kommer till bland annat läsk, juice, vin och öl. Målet med undersökningen, som SIFO gjorde på beställning av Viktväktarna, var att kartlägga hur mycket socker vi får i oss genom det vi dricker.

40 sockerbitar i veckan

Genom att addera veckokonsumtionen av de olika dryckerna kom man fram till att vi får vi oss i genomsnitt 40 sockerbitar per vecka. 40 sockerbitar! För att illustrera detta kan du lägga en hög med 40 sockerbitar framför dig – det är en ganska imponerande hög vi får i oss! Undersökningen visar också att män får i sig mer socker än kvinnor genom dryck.

En annan undersökning som genomfördes av Livsmedelsverket för några år sedan visar att de som drack mest läsk drack så mycket som 4,5 liter i veckan. Det blir ca 135 sockerbitar bara där. Många vill minska på sitt sockerintag och börjar jaga socker överallt i allt från ketchup till inlagda rödbetor men mitt råd är alltid att börja med det uppenbara, det vill säga godis, fikabröd och söta drycker. Visst det finns socker i till exempel ketchup men värdera då hur mycket du äter av det istället.

Experten: Det finns inget sockerberoende

Du blir inte lika mätt av kalorier i dryck

En sockerbov som vi inte alltid tänker på är juicen. Samma undersökning visade att vi i snitt dricker 3,4 glas juice i veckan – det vill säga ca 16 sockerbitar. Juicen är oftast nyttigare än läsk och saft men väl värt att tänka på om man dricker mycket. Ät hellre frukten hel – du får med dig mättande fibrer och mindre mängd socker eftersom du inte smäller i dig motsvarande 2-3 apelsiner på raken eller se till att du din juice är en mix av grönsaker och frukter – oftast lite bättre!

Det är nämligen så att vi inte vår mättnad stimulerad på samma sätt när vi dricker våra kalorier. Vi blir inte lika mätta av de kalorier som finns i juice jämfört med samma kalorimängd i mat.

Drick dig upp i vikt

För personer som vill gå upp i vikt kan det vara bra att dricka kalorier i form av dryck. De flesta av oss behöver ju dock ett ”medvetet återhållsamt” ätande för att inte kilona ska ticka på.

Vatten är ju alla dagar i veckan den bästa måltidsdrycken – smaksätt med skivor av citron, äpple, lite bär, mynta, gurka som får ligga och dra om du vill ha lite smak eller drick kolsyrat med alla smaker som nu finns på marknaden. Välj dina stunder där du njuter av ett glas juice, läsk eller vad det nu är i glaset men låt det inte gå på slentrian varje dag.

Må gott!

Så mycket socker innehåller drycken

Sockerbitar per glas om 2 dl

  • Juice: 4,7 sockerbitar
  • Läsk (Coca Cola): 6,2 sockerbitar
  • Blandsaft: 2.8 sockerbitar
  • Lättöl: 0,3 sockerbitar
  • Rött vin: 0,4 sockerbitar