Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Jospehine: Så gick jag ner 32 kilo på ett halvår Bild: Josephine

Josephine: Så gick jag ner 32 kilo på ett halvår

Josephine Wiklander, 25 år, från Växjö har på kort tid gjort en fantastisk hälsoresa – i dag känner hon sig starkare och friskare än någonsin. Vardagspuls Hillevi Wahl har intervjuat henne om hur det gick till.

Publicerad 2017-01-30 | Hillevi Wahl

Hej Josephine, vem är du?
– Jag heter Josephine Wiklander, är 25 år och arbetar på förskola som barnskötare. Jag bor i Växjö tillsammans med min sambo och två barn, samt bonusson. 

Du lade upp bilder i en löpargrupp på facebook, där det syns tydligt att du har gjort en fantastisk hälsoresa. Berätta, hur mådde du innan?
– Innan jag började min resa, så var jag nedstämd och hade dåligt självförtroende. Jag hade dåligt med energi, var orkeslös och hade väldigt dålig kondition.

Vad var det som fick dig att göra livsstilsförändringen?
– När jag ställde mig på vågen och visade tresiffrigt fick jag mig en tankeställare. Jag kände så starkt att ”det här är inte okej!”. 

Kan du i dag se vad det är som fick dig att gå upp i vikt?
– Det är svårt att svara på, men framför allt fel mat och för dåligt med rörelse. Vi åt mycket snabbmat och lagade inte maten ifrån grunden.

Hur gjorde du med kosten?
– Jag började läsa Sabina Dufbergs böcker, bland annat ”Tänk om, tänk rätt!”. Tack vare henne fick jag inspiration till att göra förändringar. Jag plockade bort allt socker, för kroppen behövde rensas. Jag valde bort pasta, ris och vitt mjöl samt godis och snacks. Efter en tid så kunde jag vänja in kroppen med lite utav allt, men inte varje dag.

När kunde du börja springa?
– Min kondition var jättedålig, så jag började med promenader i elljusspåret. Sedan ökade jag, lite i taget, både på tempot och längden på sträckan. Jag joggade upp för backarna, i korta intervaller. Först sprang jag bara några meter upp för de tuffaste backarna men det gav verkligen resultat.
– När jag orkade mer och mer, så gick jag över till att jogga hela rundan. Jag började i augusti 2016 och i dag springer jag milen några gånger i veckan.

Vad har varit svårast?
– Det svåraste under min resa har varit att unna sig av till exempel godsaker ibland utan att få dåligt samvete. Jag försöker hålla mig till lördagar, men unnar man sig inget så blir livet tråkigt.

Hur har dina barn reagerat på den nya maten?
– De är tre och fem år gamla och har inte reagerat så särskilt mycket. De är öppna för att lära sig äta nya saker och äter helt enkelt det som huset bjuder på. De får självklart vara med och bestämma att vi ska äta till exempel hamburgare. Men då bakar vi eget bröd och gör egna burgare.

Vad säger din familj om din stora förändring?
– Barnen säger inte så mycket. Men sambon ser stor skillnad.

Hur mår du i dag?
– Jag är mycket piggare och gladare. I dag har jag mycket bättre självförtroende. Nu vill jag till exempel mer än gärna vara med på bilder tillsammans med mina barn. Tidigare fanns det knappt några bilder på mig, för jag tyckte jag var så stor. Men nu finns massa härliga bilder på mig – och vänner kommenterar ofta att jag är fin. Det gör mig glad.

Hur lång tid har förändringen tagit?
– Jag började i augusti 2016 och har i skrivande stund gått ner 32 kilo på egen hand sedan dess. Jag har min sambo att tacka för att det har varit möjligt - utan honom hade det aldrig gått. Han låter mig gå och träna tre gånger i veckan.

Har du något roligt mål 2017?
– Under 2017 tänkte jag springa Växjöloppet och Tjejmilen. jag tror det är viktigt att ha mål, så att man har något att sträva efter.

Om någon därute läser det här och mår som du, när det var som sämst – vad skulle du vilja säga till dem då?
– Mina bästa tips och råd är att börja byta ut små saker i taget annars ledsnar man nog snabbt.

  • Ta cykeln eller gå till jobbet om du har behagligt avstånd.
  • Planera nästkommande vecka, vilka dagar ska jag träna och vad?
  • Planera in maten för veckan som kommer, våga testa nya recept!
  • Ha små delmål på vägen, och belöna dig själv när du uppnår dem. Till exempel med nya kläder eller en fin träningsklocka.

Stort och varmt tack till dig Josephine, för att du delade med dig av din resa och dina bästa tips. Väldigt inspirerande!

OM JOSEPHINE

Namn: Josephine Wiklander.

Ålder: 25 år.

Gör: Barnskötare.

Familj: Sambo och två barn som är 3 och 5 år, samt bonusson. 

Bor: I Växjö.

Instagram: wjosephine