Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Juce eller smothie kan ställa till det för IBS-magen Bild: Johnér

Juice och smoothies för känsliga magar

IBS-experten Sofia Antonsson om att välja rätt sort

Reagerar din mage när du druckit juice eller smoothie? Då kan det bero på fruktsockret. Dietisten Sofia Antonsson reder ut vad som är bra och dåligt i den snåriga juicedjungeln.

Publicerad 2017-01-18 | Senast ändrad 2017-05-11 | Sofia Antonsson

Det mixas, pressas och hackas. Juicetrenden har formligen exploderat och i vart och vartannat gathörn går det numera att få sig både powerdrinks, smoothies, hälsoshots och gröna juicer. Å visst är det både gott och nyttigt men frågan är om det kanske kan bli lite för mycket av det goda?

Nja, det beror egentligen helt på ingredienserna, hur mycket och hur ofta du dricker. För en känslig mage kan det bli lite tufft och då gäller det först och främst att välja rätt ingredienser.

Grönsaksjuice bra för den känsliga magen

För dig som är känslig för fruktos eller fruktsocker är grönsaksjuicer att rekommendera. Vill du ha en sötare smak kan du använda kiwi, banan, apelsin, hallon och blåbär i mindre mängd. Är du inte känslig för fruktsockret är det däremot fritt fram att använda större mängder frukter och bär. Se upp med äpple och päron bara, de har en benägenhet att göra magen orolig.

Grönsakerna då? Jo, juice gjord på enbart grönsaker är ofta snällare mot magen, men också lite mer hard core med kraftigare smak som man kan behöva vänja sig vid. Här kan du använda t ex spenat, grönkål, broccolibuketter, morot, tomat, paprika och citron är snälla mot magen. Selleri och rödbeta kan vara tuffare.

Testa dig fram

Pulver med spirulina, maca, baobab, havtorn, vete- och korngräs brukar fungera eftersom de tillsätts i relativt små mängder. Så, här gäller det som vanligt att testa sig fram för att se vilken juicesort som passar dig bäst; grönsaks- frukt eller en blandning!