Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

kosttillskott vardagspuls livsmedelsverket Bild: Johnér

Kosttillskott kan göra dig sjuk – ät det här istället

Höga doser kan ge akuta besvär

Många äter kosttillskott för att undvika näringsbrist. Men piller kan inte ersätta en bra och balanserad kost. Faktum är att kosttillskott i värsta fall kan bli farligt. Cina Andersson, 51, fick skyhöga levervärden efter att ha ätit tillskott av vitamin D, A och K i flera år.
– Läkaren sa att mina levervärden såg ut som om jag druckit en flaska sprit om dagen.

Publicerad 2016-06-16 | Vardagspuls

I Sverige köper vi kosttillskott för över 2 miljarder kronor om året. Främst är det multivitaminer som innehåller flera olika vitaminer och mineraler som vi storkonsumerar, skriver 1177 Vårdguiden. Men det finns inga belägg för att det här verkligen hjälper oss att hålla oss pigga och friska. Livsmedelsverket har tidigare i år deklarerat att många äter tillskott helt i onödan.
– Vi vet väldigt lite om huruvida intag av multivitaminer har någon betydelse för hälsan. Det finns inget som tyder på att kosttillsskott ersätter en balanserad kost, säger Susanne Rautiainen Lagerström, forskare i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet, till tidningen 1177 Vårdguiden.

Hon anser att vitaminer och mineraler är bäst att få i sig via maten. Kroppen kan nämligen lättare tillgodogöra sig de viktiga ämnena om de kommer från mat och inte piller. Dessutom är det lätt att överdosera kosttillskott då de består av väldigt koncentrerade ämnen. Störst risk är det att överdosera fettlösliga vitaminer som A, D och E. Höga doser av A- och D-vitamin kan ge akuta besvär som illamående, kräkningar och huvudvärk, njurproblem och i förlängningen benskörhet medan ett för högt intag av E-vitamin har kopplats till förhöjd risk för vissa cancerformer och hjärnblödning.

Cina blev akut förgiftad

I senaste numret av 1177 Vårdguidens tidning berättar 51-åriga Cina Andersson hur hon blev akut sjuk efter att ha ätit tillskott av vitamin A, D och E i fem års tid.
– Jag prenumererade på D-vitamin, säger hon till tidningen.

Hon var också en storkonsument av vitaminpiller från apotek och hälsokostaffärer och kände inte till att överdosering av vitaminpreparaten kan överbelasta levern hårt.

Det var efter att ha känt sig trött under en period som Cina Andersson började äta kosttillskott. Men en morgon, fem år senare, snurrade bara allt. Hos läkaren konstaterades att hon hade skyhöga levervärden.
– Dina levervärden ser ut som om du dricker en flaska sprit om dagen, sa läkaren, berättar Cina som knappt drack någon alkohol alls. 

I tre månader efteråt var hon sjukskriven. Hon fick inte dricka alkohol och var tvungen att hålla sig till en strikt diet med väldigt lite fett. I dag mår hon bra igen och har istället för pillren börjat med sina egna vitamindrinkar – egenpressade grönsaksjuicer.
– Man tror att allt är så hälsosamt på apoteket fast det som finns i mataffärens grönsaksdisk är mycket nyttigare.

MER:

Livsmedelsverket – många äter kosttillskott helt i onödan

Superkällan till D-vitamin

Sarkopeni – sjukdomen som sänker livskvaliteten för äldre

6 tips på D-vitaminkällor

  • Ägg
  • Kantareller
  • Fet fisk
  • D-vitaminberikad havredryck
  • D-vitaminberikade mjölkprodukter
  • Margarin

    Glöm inte bort att även solen ger D-vitamin, så se till att vistas lite ute varje dag!

    Källa: Livsmedelsverket

Här finns K-vitamin

  • Mejeriprodukter
  • Äggula
  • Kål
  • Gröna bladgrönsaker
  • Lever
  • Kött

Källa: Livsmedelsverket

Bra A-vitamin-källor

  • Inälvsmat, främst lever
  • Ost
  • Ägg
  • Matfett
  • Spenat (innehåller mycket rika på betakaroten som kroppen kan omvandla till A-vitamin)
  • Morötter (innehåller mycket rika på betakaroten som kroppen kan omvandla till A-vitamin)

Källa: Livsmedelsverket

  • Fisk
  • Kött
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Lever
  • Mjölk
  • Ost

Källa: Livsmedelsverket