Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Familj som leker på gräsmatta i solen Bild: Mostphotos

Lek ditt namn – rörelselek för hela familjen

Hälsoinspiratörens sommartips

Fastnar du eller kanske hela familjen framför teven eller tv-spelet när det blir semester? Här kommer tips från vår hälsoinspiratör Hillevi Wahl som gör att familjen definitivt kommer i gång. Har du inga barn? Hon tipsar även om en riktigt effektiv vuxenvariant!

Publicerad 2017-07-13 | Hillevi Wahl

Det finns många sätt att göra rörelselek roligare för hela familjen. Ett sätt är att träna eller leka sitt namn. Du gör helt enkelt en tabell där varje bokstav i alfabetet motsvarar en fysisk uppgift. Jag har sett dem förut, för vuxna, när det oftast handlar om 20 benböj eller 20 situps eller 20 armhävningar, eller något annat lite småtrist och krävande. Men i veckan såg jag en rolig variant för barn i Rålambshovs parklek.

Parklekens rörelsealfabet

A: Åk rutschkana 3 gånger

B: Spring runt plaskdammen 3 gånger

C: Stå på ett ben och blunda

D: Hoppa det högsta du kan

E: Skaka hand med någon du inte känner

F: Gör 10 indianhopp

G: Smyg 20 myrsteg

H: Klättra upp i klätternätet

I: Hoppa på höger ben 5 gånger

J: Hoppa på vänster ben 6 gånger

K: Snurra runt 10 gånger

L: Hoppa på ett ben och snurra samtidigt

M: Gå balansgång 1 varv runt plaskdammen

N: Spring i skaterampen fram och tillbaka en gång

O: Krama någon du känner

P: Åk skidor tio meter

Q: Gör en kullerbytta

R: Sitt på 5 olika bänkar

S: Sträck ut tungan 11 gånger

T: Sjung och gör rörelser till ”Huvud, axlar, knä och tå…”

U: Kulla 3 personer

V: Hoppa som en groda 10 meter

W: Hoppa så långt du kan

X: Samla ihop 5 stenar

Y: Gå 10 steg framåt och 7 bakåt

Z: Säg hej till 5 olika personer

Å: Vinka till en kille

Ä: Vinka till en tjej

Ö: Låtsas att du är en tupp

Alldeles skrattig i magen

Eftersom jag heter Hillevi, så skulle jag alltså: Klättra upp i klätternätet, hoppa på höger ben 5 gånger, hoppa på ett ben och snurra samtidigt, hoppa på andra benet och snurra samtidigt, skaka hand med någon jag inte känner, hoppa som en groda 10 meter och hoppa på höger ben 5 gånger. Bara det här med att skaka hand med någon jag inte känner, eller vinka åt en kille, gör ju att det kan hända roliga grejer. Man kanske får en ny kompis eller bara blir alldeles skrattig i magen.

Funkar även på stranden

Det här konceptet går att variera i all oändlighet, beroende på vad man har för lek- och träningsmiljö. Har du inte ett klätternät kanske du kan klättra upp i ett träd. Har du ingen skateramp kanske du kan springa i närmaste lilla uppförsbacke och tillbaka.
Om du är vid en bassäng kan du ha sim- och badalfabetet:

A: Gör bomben 3 gånger

B: Spring runt bassängen 3 gånger

C: Stå på ett ben i vattnet och blunda

D: Hoppa upp det högsta du kan från botten

E: Skaka hand med någon du inte känner

F: Gör 10 indianhopp i vattnet

G: Gör fem armhävningar mot bassängkanten

H: Klättra upp på badstegen tre gånger

I: Hoppa på höger ben i vattnet 5 gånger

J: Hoppa på vänster ben i vattnet 6 gånger

K: Gör tre kullerbyttor i vattnet

L: Dyk ner till botten på det grunda

M: Doppa huvudet tio gånger

N: Simma fram och tillbaka i bassängen en gång

O: Krama någon du känner

P: Simma ryggsim en längd

Q: Simma bröstsim en längd

R: Flyt på rygg

S: ”Koka kaffe” i vattnet

T: Sjung och gör rörelser till ”Huvud, axlar, knä och tå…”

U: Ha bad-kull och kulla 3 personer

V: Hoppa som en groda i vattnet

W: Hoppa så långt du kan i vattnet

X: Samla ihop 5 stenar utanför bassängen

Y: Gå 10 steg framåt och 7 bakåt i vattnet

Z: Säg hej till 5 olika personer

Å: Vinka till en kille

Ä: Vinka till en tjej

Ö: Låtsas att du är en delfin

För lätt? Kör vuxenvarianten!

A: 50 svikthopp

B: 20 situps

C: 30 utfallssteg

D: 15 armhävningar

E: 1 minut i jägarvila mot en vägg

F: 10 burpees

G: 20 armcirklar (med raka armar utsträckta i axelhöjd)

H: 20 benböj

I: 30 skidhopp

J: jogga på stället 45 sekunder

K: 40 höga knän

L: 2 minuter i jägarvila mot en vägg

M: 25 burpees

N: Plankan i 30 sekunder

O: Krama någon du känner

P: 15 rygglyft

Q: Gör en kullerbytta

R: Sitt på 5 olika stolar, knip 10 sekunder på varje

S: 10 höga upphopp

T: Sjung och gör rörelser till ”Huvud, axlar, knä och tå…”

U: Sidoplanka 30 sekunder på båda sidorna

V: Hoppa som en groda 10 meter

W: Hoppa så långt du kan

X: 10 dips mot en bänk

Y: 10 höftlyft

Z: Krama ett träd

Å: Vinka till en kille

Ä: Vinka till en tjej

Ö: Låtsas att du är en tupp

Det är bara din och din familjs fantasi som sätter gränser för vad som ska stå på listan. Gör en egen regnvariant med vattenpölar eller varför inte en skogsvariant, med klättring på träd, stenar och stubbar. Det gör inget om man blir lite smutsig, tvärtom. Det viktigaste är att det känns lätt för alla och att ni har kul