Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Lite jord kan hjälpa tarmbakterierna på traven Bild: Johnér och Pixabay

8 tips för en glad tarmflora

"Lite skit rensar magen"

Hur ska man egentligen äta för att få en så glad tarmflora som möjligt? Här är några saker som gör dina tarmbakterier gladare – och ledsnare.

Publicerad 2016-07-04 | Senast ändrad 2018-09-14 | Vardagspuls

Alla vill vi ha en frisk tarmflora men det är inte alltid så enkelt att veta exakt vad man ska äta för att floran ska ha det så bra som möjligt. Vilka magbakterier vi har påverkar vår vikt, vitaminproduktion och vårt immunförsvar men också vår risk att drabbas av sjukdomar som till exempel diabetes och hjärtsjukdom. Vår livsstil påverkar med andra ord hur våra magbakterier mår och nuförtiden är det vanligt att många är överviktiga för att de har just en dålig tarmflora.

Dina tarmbakterier kan få dig att prestera bättre på träningspasset

Ett annat problem är att vår tarmflora inte är så varierad som den borde vara. Överdriven hygien, snabbmat och för lite grönsaker är några av förklaringarna till det enligt tidningen Land som i en artikel sammanfattat viktiga råd från genetikprofessorn Tim Spector, som forskat en hel del om tarmfloran, och antropologen Jeff Leach.

Vardagspuls har tagit del av några av råden för en friskare tarmflora.

Satsa på det här för en glad tarmflora

  1. Frossa i grönsaker. Satsa på fiberrika grönsaker och kom ihåg att det är i de grova delarna de fibrer finns som ger extra näring åt dina tarmbakterier. Lök i alla former är också bra.
  2. Ät frukt och bär. Allra bäst är det om du äter dem hela. Att mixa dem i en smoothie är också bra!

    Anna Ottossons gröna smoothie

  3. Mjölkprodukter. Speciellt opastöriserade produkter, till exempel mögelost, uppskattas särskilt eftersom där finns bakterier som gör magen glad enligt Tim Spector.
  4. Jord. Ja, du läser faktiskt rätt. Att få i sig en gnutta jord från potatisen eller moroten du gräver upp ur trädgårdslandet kan hjälpa dina magbakterier på traven. Lite skit rensar alltid magen…Observera att det kan vara farligt att äta potatisskal från ruttna potatisar.


    Potatisskal från ruttna potatisar kan vara livsfarligt

  5. Se till att vara lite småhungrig. Det är faktiskt bra att gå runt och vara lite hungrig eftersom tarmfloran bra av att få vila lite. Enligt Tim Spector ska du inte småäta utan satsa på rejäla mål när du väl äter.
  6. Koka inte sönder dina grönsaker. Dina bakterier tycker om grönsaker med lite tuggmotstånd eftersom tarmen får jobba lite mer då.
  7. Öppna fönstren i ditt hem. Enligt antropologen Jeff Leach ska vi vädra emellanåt eftersom det då kommer in bakterier i hemmet som är positiva för tarmfloran.
  8. Variera din kost. Det behöver inte vara svårare än så. Genom att äta varierat får du i dig olika sorters bakterier.

Och det här ska du undvika

Enligt Tim Spector ska man undvika snabba kolhydrater i form av ris, socker och vitt mjöl eftersom de gynnar inflammationsdrivande bakterier. Inte heller färdigmat som till exempel hamburgare, och pizza anses vara någon höjdare eftersom de ofta innehåller emulgeringsmedel som främjar dåliga bakterier. Antibiotika är ingen höjdare för vår tarmflora eftersom den riskerar att förstöra balansen. Använd bara antibiotika om du absolut måste.

Källor: Land, Daily Mail