Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

 

”Har man orolig mage kan fett vara extra jobbigt”

Chatt om fett med dietisten

Vad är bra och dåligt fett och hur ska vi tyda fettinnehållet? Dietisten Jeanette Steijer reder ut.

Publicerad 2016-02-23 | Vardagspuls

Vardagspuls: Vad är bra och dåligt fett? Och hur tyder man egentligen fettinnehållet?
Ordet fett är ofta laddat med negativ klang. Men vad gäller egentligen? Här svarar dietisten Jeanette Steijer på tittarfrågor.

14:09, 22 February 2016

Marie: Kan du förklara begreppen Hdl/Ldl, det dåliga och det goda kolesterolet? Kan jag hålla det goda fettet i kroppen på bra nivå genom att varje dag inta några matskedar kallpressad olivolja, rapsolja och linfröolja varierat?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Marie,
Kort kan det förklaras som att HDL är det "goda kolesterolet" . HDL tar hand om överblivet kolesterol från cellerna och transporterar det tillbaka till levern. I levern omvandlas en del av kolesterolet till gallsyror, som töms ut i tarmen via gallan. LDL kalla ävern det "onda kolesterolet" - Om det finns mycket LDL-kolesterol i blodet kan kolesterolet tas upp av en sorts renhållningsceller, så kallade makrofager, i blodkärlens väggar. En ansamling av sådana fettfyllda makrofager är troligen en viktig orsak till att blodkärlen blir åderförfettade. Kvoten i mellan dessa två är således viktig. Det är bra för de flesta att öka mängden av de omättade fettern som vi bl.a hittar i vegetabiliska oljor men de viktigaste sk essentiella fettsyrorna hittar vi i fet fisk som bl.a lax, makrill och sill. Sedan påverkar blodfetterna även av andra orsaker i vår livstil och kost såsom motion, stress, fibrer och socker t.ex.

12:12, 23 February 2016

Hasse: Visst är animaliskt fett väldigt farligt och bidrar till mest dödlighet?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Hasse,
Jag skulle inte helt hålla med - vi har ju även animaliskt fett i feta fiskar men det fettet är väldigt viktigt för oss att få i oss. Vissa livsmedel om innehåller animaliskt fett har ju många andra bra egenskaper och näringsämnen så det är svårt att dra alla animaliska fetter över en kam tycker jag.

12:16, 23 February 2016

Eva: vad är egentligen transfetter?, och varför är de så farliga?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Lis-Charlotte,

Transfett bildas naturligt i små mängder hos idisslande djur. Det kan även bildas om flytande växtoljor "delvis härdas". Härdning är en teknik som används i livsmedelsindustrin för att få önskad konsistens. Fetterna används sedan ofta i bakverk, kakor, godis och halv-och helfabrikat. Det är när fetterna delvis härdas som de kan bli transfetter. Transfett höjer halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. Det ökar i sin tur risken för hjärt- och kärlsjukdom. I Sverige har under de senaste åren har mängden industriellt framställt transfett sjunkit kraftigt så det är positivt.

12:21, 23 February 2016

Louise: Hej, tack för att ni reder ut begreppen i fettfrågan. Jag har en fråga kring vad kroppen el magen tål ifht fett. Jag märker att jag får ont och mår dåligt om jag äter mycket, eller mer, fet mat, te x lax, sill, avokado. Märkte det även när jag testade LCHF - katastrof för magen. Eller iaf min mage. Kan det vara så att man är olika känslig för fet mat?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Louise,
Precis som du beskriver så är vi lite olika känsliga för fett beroende på hur vår matsmältningsapparat fungerar. En del har svårt att bryta ner fettet om det blir mycket oberoende var det kommer ifrån och även om det är nyttigt fett. Så det där måste man känna efter själv. Har man en orolig mage eller IBS så kan fettet vara extra jobbigt då det kan öka smärtkänsligheten i magen och försämra gaspassagen!

12:26, 23 February 2016

Barbro: Varför är vi så rädda för fett??

Jeanette Steijer, dietist: Hej Barbro,
Jag tycker inte vi ska vara så rädda för fett men välja det med omsorg. Försöka att välja mindre snacks, bakverk, godis, snabbmat, friterat och välja mer bra fetter som vi pratade om i programmet: Fet fisk, nötter, frön, avokado, vegetabiliska oljor. Kanske ännu viktigare att fokusera på bra, rena råvaror med mer grönt och bra fibrer än vad de flesta av oss gör tyvärr.

13:27, 23 February 2016

Mattias: HEJ! Jag har hört att det är bra fett i avokado, hur mycket avokado bör man äta tycker du?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Ella,
Ja det finns bra fett i avkoado. Jag tycker att avokado kan förekomma ofta om man tycker om det! men bäst att få i sig de nyttiga fetterna från olika källor: fet fisk, vegetabiliska oljor, nötter, frön. Att variera sig är allid bra för maten innehåller så många olika små komponenter vi behöver och som samverkar i kroppen.

13:30, 23 February 2016

Mattias: HEJ! Jag har hört att det är bra fett i avokado, hur mycket avokado bör man äta tycker du?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Ella,
Ja det finns bra fett i avkoado. Jag tycker att avokado kan förekomma ofta om man tycker om det! men bäst att få i sig de nyttiga fetterna från olika källor: fet fisk, vegetabiliska oljor, nötter, frön. Att variera sig är allid bra för maten innehåller så många olika små komponenter vi behöver och som samverkar i kroppen.

13:31, 23 February 2016

Micke: Hej Jeanette. Är inte socker fett och är det inte det som man bör plocka bort helt?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Micke,

Jag vill inte kalla socker fett men om du menar att vi när vi äter för mycket socker lagrar in fett så stämmer det i stora drag. Jag tror också att det ofta är sockret vi behöver vi dra ner på av flera olika skäl.

13:33, 23 February 2016