Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Så ska du äta om du är vegetarian och har IBS Bild: Pixabay och press

Så ska du äta om du är vegetarian och har IBS

”Vissa ersättningsprodukter kan ställa till problem”

Baljväxter som bönor, linser och kikärtor – gott och nyttigt för vegetarianer men kan ställa till det för många som har IBS-problem. Går det överhuvudtaget att vara vegetarian om man har IBS?

Publicerad 2016-06-09 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

– Generellt kan man säga att det går att vara vegetarian om man har IBS men att det blir lite svårare eftersom man måste vara mer noggrann, insatt och påläst, säger dietisten Sofia Antonsson som är expert på IBS.

Baljväxter svåra för magen att hantera

IBS är en ofarlig men besvärlig sjukdom som ger symtom som magont, gaser och förstoppning och som ofta förvärras av baljväxter som till exempel bönor och linser men också av lök, jordärtskocka och vitlök. Om man inte äter kött, fisk eller fågel blir baljväxter en viktig del av kosten och just baljväxter kan vara väldigt svåra för IBS-magar att hantera.

– Bönor som man kokar själv är det värsta eftersom de har högt innehåll av FODMAP:s i form av vattenlösliga fibrer. Ett tips om man absolut vill koka bönorna själv är att koka dem flera gånger och att hälla ut spadet för varje gång.

FODMAP är en kostbehandling och ett samlingsnamn för de jäsningsbara kolhydrater som finns i fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer. Hos personer med IBS absorberas kolhydraterna dåligt och orsakar därmed jäsning och gasbildning. I sitt arbete som dietist använder Sofia Antonsson kostbehandlingen på många av sina patienter.

– När det kommer till konserverade linser är de helt tillåtna ur ett FODMAP-perspektiv eftersom linser innehåller en låg halt av FODMAP:s från början. Konserverade kikärtor kan också gå bra i mindre mängd. Är man vegetarian rekommenderar jag att äta lite baljväxter varje dag. Sprid ut intaget och ta en näve till lunch och en till middag stället för två till middag, fortsätter Sofia Antonsson.

”Testa dig fram”

– Det handlar om att hitta sin egen toleransnivå och att ta bort ett livsmedel i taget för att ta reda vad som orsakar ens problem. Jag träffar ofta människor som nödvändigtvis inte är vegetarianer men som fått rådet att äta mycket råkost, som ju innehåller mycket fibrer, något som fått mångas magar att balla ur. Då får man helt enkelt testa sig fram och se vilka grönsaker man tål och inte tål. Det är väldigt individuellt, säger Sofia Antonsson.

Upphettade grönsaker snällare mot magen

Enligt Sofia Antonsson brukar de flesta rotfrukter som till exempel morötter, potatis och rotselleri gå bra samt alla gröna bladgrönsaker, paprika och zucchini.

– Det man ska undvika är jordärtskocka, alla typer av lök och ibland även rödbetor. Har man lite känslig mage och äter mycket grönsaker så rekommenderar jag att man hettar upp dem först genom att koka eller ugnsbaka dem. Då blir det ett snäpp snällare mot känsliga magar, säger Sofia Antonsson.

Vissa köttsubstitut dåliga för IBS-magen

Det är inte ovanligt att vegetarianer gärna äter ersättningsprodukter som soja, quorn och tofu. Men hur lämpliga är egentligen dessa köttsubstitut för IBS-magar?

– Soja är ett dåligt alternativ eftersom de har sitt ursprung i sojabönan som ju är en baljväxt. Quorn däremot brukar gå bra. Vissa reagerar på det men de flesta med IBS kan äta det utan några problem. När det kommer till den naturella tofun är den snäll mot magen om den äts i normala mängder. De marinerade sorterna som är smaksatta med lök däremot kan vara en riktig bov för de som har IBS, säger Sofia Antonsson.

Se upp för det här om du har IBS

  • Baljväxter som till exempel bönor du kokar själv. Köp hellre konserverade eller i tetrapack.
  • Jordärtskocka, lök och vitlök.
  • Ersättningsprodukten soja som härstammar från sojabönan. Marinerad tofu. Den naturella går bra.

Välj hellre det här

  • Quorn.
  • Linser och kikärtor på konserv eller tetra.
  • Kokta eller ugnsbakade rotfrukter som till exempel morötter, potatis och rotselleri.
  • Bladgrönsaker som till exempel spenat och grönsaker som paprika och zucchini.