Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Sommarens värsta frukter och grönsaker för dig med IBS Bild: Press, Pixabay

Här är sommarens värsta grönsaker för dig med IBS

Se upp med vad du lägger på grillen

Köttet ligger i marinaden, färdigt att grillas och grönsakerna som blir så goda till såser och röror är redo att plockas fram. Men se upp! Det finns grönsaker som kan ställa till stora problem för känsliga magar. Dietisten Sofia Antonsson avslöjar sex av sommarens största frukt-och grönsaksbovar för dig med IBS.

Publicerad 2016-07-19 | Senast ändrad 2018-07-05 | Vardagspuls

Sommaren är ett utmärkt tillfälle att grilla, njuta av goda grönsaker från trädgårdslandet och frukter som passar bra som dessert och mellanmål. Men utöver den där goda marinaden, som ofta innehåller vitlök och som kan ställa till det rejält för IBS- magen, finns det frukter och grönsaker du bör se upp med eftersom de innehåller stora mängder FODMAPs, det vill säga de jäsningsbara kolhydrater som tarmarna har svårt att bryta ner.

Dietisten Sofia Antonsson reder ut sommarens största IBS-bovar och ger förslag på vad du kan äta istället.

  1. Persika och nektarin. Nej, det trodde du kanske inte men dessa söta frukter kan bli riktigt problematiska för den känsliga magen. Ät istället jordgubbar, kiwi eller ananas.
  2. Vattenmelon. Ja, denna läskande frukt är dessvärre en riktig bov eftersom den kan få det att bubbla ordentligt i magen. Däremot går alla gula meloner bra som honung, galia, cantaloupe och nätmelon, så frossa i dessa!
  3. Sockerärtor. Även dessa söta små ärtor innehåller stora mängder jäsningsbara kolhydrater som är dåliga för IBS- magen. Men du kan vara lugn! Genom att byta till salladsärtor får du ett lika gott alternativ. Faktum är att de smakar nästan likadant.
  4. Majs. Många grillar majskolvar så här på sommaren och visst är det gott men aj aj vad ont det kan göra om de äts i för stora mängder. En halv majskolv brukar dock inte vara några problem.
  5. Blomkål. En klassisk sommargrönsak som dessvärre är tuff för den känsliga magen. Byt ut till vitkål istället.
  6. Avokado. Ja tyvärr. Denna mjuka och goda frukt kan ställa till det rejält för magen. En hel avokado grejar inte magen, däremot kan du njuta av en fjärdedel då och då i stället.

– Det man ska komma ihåg är att det går att äta små mängder av de här livsmedlen men inte alla på en gång. Det går att njuta av dessa klassiska sommargrönsaker och frukter genom att dela upp dem vid olika tillfällen, säger Sofia Antonsson.