Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vi tränar för mycket och äter för lite menar idrottsnutritionisten Emma Lindblom Bild: Mostphotos

Många äter för lite i förhållande till hur mycket de tränar

Idrottsnutritionisten: Kroppen riskerar att gå in i svältläge

Att träna så mycket som möjligt och äta så lite som möjligt är inget vidare bra motto. Får du inte i dig tillräckligt med energi kan du inte bygga muskler, få bättre tider på dina intervaller eller återhämta dig, så enkelt är det menar idrottsnutritionisten Emma Lindblom.

Publicerad 2017-11-15 | Erika Sjöö

Oavsett om vi är elitidrottare eller motionärer måste vi få i oss tillräckligt med energi för att få bättre träningsresultat.

– Vissa elitidrottare har tillgång till någon som skräddarsyr ett kost- och träningsprogram för dem. Det har du sällan som motionär. Som idrottsnutritionist möter jag många som inte uppnår de resultat de vill ha för att de helt enkelt äter för lite, säger Emma Lindblom.

Kroppen går in i svältläge

Vi lever i en tid där vanliga motionärer tränar flera gånger i veckan, springer flera lopp om året och satsar på att göra till exempel en svensk klassiker. Idealkroppen för många är en stark, smidig och många gånger smal kropp som förväntas uppnå höga träningsresultat.

– Hos personer som äter för lite i relation till hur mycket de tränar skapas en negativ energibalans där de får en låg energitillgänglighet. Energitillgänglighet är lika med energiintag – energiutgifter under träning. Mängden energi som finns kvar efter träningen ska räcka till kroppens livsviktiga funktioner såsom till exempel andning, reproduktion och kroppstemperatur. Det som händer vid låg energitillgänglighet är att kroppen går in i ett så kallat svältläge och hormonerna i kroppen förändras. Kvinnor kan tappa mensen och män får försämrade testosteronnivåer, säger Emma Lindblom.

Andra tecken på att kroppen befinner sig i svält kan vara sömnsvårigheter, konstant frusenhet, näringsbrister, förkylningar som aldrig går över, trötthet, apati, humörsvängningar, koncentrationssvårigheter och försämrad prestation både på träningen och jobbet.

– När kroppen går in i svält samlar den på sig extra energi i form av ett lager fett. Du känner säkert någon som tränar väldigt hårt och ofta, samtidigt som de äter lite och ändå har ett extra lager fett kring magen. En vanlig reaktion hos många är då att dra ner ännu mer på maten och träna ännu hårdare istället för att äta tillräckligt. Tillslut försvinner hungersignalerna och det blir som en ond cirkel, i dessa fall behöver man äta mera och/eller minska träningen för att återfå energibalans. Först då ”vågar” kroppen göra sig av med mera energi vilket i sin tur leder till justering i kroppsammansättning och minskad mängd fettmassa, säger Emma Lindblom.

När energin tryter är det lätt att ta till med något annat istället för att faktiskt äta riktig mat.

– Många lever på energidrycker för att orka och hålla sig vakna. Det är inte meningen att vi människor ska behöva dricka energidrycker eller litervis av kaffe, alternativ äta godis för att klara vardagen. Den som känner att den behöver det kan ställa sig frågan: Äter jag tillräckligt? säger Emma Lindblom. 

Idrottsnutritionisten om misstagen vi gör med kosten när vi tränar

”Stirra dig inte blind på vågen”

Att veta hur mycket du behöver äta är inte alltid så lätt. Det varierar från person till person menar Emma Lindblom.

– Använd sunt förnuft och lyssna till din kropp. Fråga dig själv: Hur mycket tränar jag egentligen? Hur mycket äter jag? Var den där lilla salladen jag åt till lunch verkligen tillräcklig? Håller jag mig mätt 2-4 timmar på min måltid eller är jag hungrig efter 45 minuter? Stirra dig inte heller blind på vågen. Vågen kan nämligen inte berätta något om du äter tillräckligt när du tränar mycket. Får du heller ingen effekt av din träning, ja då äter du förmodligen för lite. Rätt träning i samband med bra kosthållning ska ge resultat, säger Emma Lindblom.

Inte alltid en ätstörning

Emma Lindblom menar att de flesta som tränar inte har några som helst problem att få i sig protein. Nej, det är snarare kolhydraterna som många får i sig för lite av. Du som kör flera pass i veckan behöver dina kolhydrater helt enkelt. Bra kolhydratkällor är ris, gryn, pasta, bulgur, couscous, bröd, sötpotatis, frukt och torkad frukt.

– Det här med att många inte äter tillräckligt behöver inte alltid röra sig om en ätstörning. Jag tror att många upplever att de faktiskt gör rätt. Många gånger handlar det om okunskap, man vet helt enkelt inte hur mycket energi som krävs, säger Emma Lindblom.

– För många är det helt otänkbart att missa ett träningspass eller att njuta av en bulle på ett kalas utan att få panik. Jag skulle säga att det är mer ohälsosamt att få panikångest över tanken på att äta en bulle än att äta själva bullen, säger Emma Lindblom.

Emma Lindblom. Foto: Rebecca Willarp.

Tyckte du om den här artikeln? Då föreslår vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev – helt gratis. Starta prenumerationen här