Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

En ny studie visar att människor som sover längre äter mindre socker och kolhydrater Bild: Mostphotos

Människor som sover mer äter mindre socker och kolhydrater

Ny studie på kopplingen mellan socker och sömn

Har du svårt att somna på natten? Då kan det kanske vara dags att se över ditt sockerintag. I alla fall om man får tro en ny studie.

Publicerad 2018-01-10 | Senast ändrad 2018-04-13 | Vardagspuls

Det verkar som att det finns en koppling mellan sockerintag och sömn. En ny studie från King´s College London visar att människor som sover mer äter mindre socker och kolhydrater.

I studien deltog 42 personer som delades in i två grupper. Den ena gruppen bestod av personer som fick sömnråd gällande att inte dricka koffein innan läggdags, inte gå till sängs mätt eller hungrig samt att göra en avkopplingsövning innan läggdags. Avsikten med råden var att personerna skulle förlänga sin sömn med 90 minuter.

Personerna i den andra gruppen fick inga råd alls.

Minskade sitt sockerintag

Forskarna kom fram till att 86 procent av de som fick sömnråd tillbringade mer tid i sängen. Hälften av dessa sov också längre än innan. Forskarna kunde se att personerna som sov längre minskade sitt sockerintag med 10 gram per dag (det socker som tillsätts i mat men även socker som används vid bakning och i honung, sirap och juice). De hade även ett minskat intag av kolhydrater.

De personer som inte fick några sömnråd eller sov längre hade inget förändrat sockerintag.

Tidigare studier på socker och sömn

Tidigare studier visar att det finns en koppling mellan socker och sömn. I en studie från 2011 deltog 1 500 män och kvinnor i medelåldern. Under sex års tid följde forskarna dessa individer och kom fram till att de som blev överviktiga under perioden sov i snitt 6,3 timmar per natt medan de som sov 7,2 timmar per natt hade en ”sundare” kroppsvikt.

Redaktionens anmärkning: I den nya studien deltog endast 42 personer. Det är ett lågt antal sett till hur många personer som bör ingå i en vetenskaplig studie. Resultaten kan därför tas med ”en nypa salt.”

Källor: Netdoktor, New Scientist

6 tips för en bättre sömn

  1. Undvik att använda surfplattan eller mobilen det sista du gör innan du går och lägger dig. Det ljus som strålar ut från skärmarna kan försämra din sömn – och ditt minne
  2. Drick inte kaffe innan läggdags. Ska du ha en kopp kaffe på kvällen bör du dricka den tre timmar innan det är dags att krypa till kojs. Koffein gör dig pigg och rubbar din inre klocka.
  3. Se till att temperaturen i ditt sovrum är sval.
  4. Motionera mera! Lågintensiv motion och olika typer av aktivitet under dagtid bidrar till god sömn. En kort promenad är bättre än inget alls!
  5. Se till att ha regelbundna vanor. Regelbundenhet hjälper kroppsklockan. Försök att gå och lägga dig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag – även på helgerna.
  6. Tanka dagsljus. En promenad före lunchtid sägs göra susen för sömnen.

Fler sömntips hittar du här

Funkade inte något av knepen ovan? Då kan du prova det här knepet som sägs kunna få dig att somna på 60 sekunder.