Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

smart kvinna Bild: Johnér

Lista: Maten som får fart på dina hjärnceller

11 bra livsmedel – och ämnena din hjärna behöver

Går det att påverka hjärnans kapacitet med maten?
Ja, menar forskningen som sedan ett tag tillbaka pratar om det under begreppet ”brainfood”, alltså mat som är bra för din hjärna. Här är hela listan.

Publicerad 2016-02-24 | Vardagspuls
 

Dietist Sofia Antonsson pratar om det vi kan äta för att känna oss mer alerta och kanske till och med lite smartare. I Vardagspuls 8 mars.

Chatt med dietisten om mat som göt dig smartare

1. Fullkorn

Liksom allt annat i kroppen måste hjärnan ha energi för att funka. Med en stabil energiförsörjning över dagen kan du fokusera bättre. Välj fullkorn med lågt GI, som långsamt frisätter energi och håller dig på alerten hela dagen.

2. Fet fisk

Essentiella fettsyror är bra för hjärnan, hjärtat, leder och det allmäna välbefinnandet, och måste erhållas genom kosten. De mest effektiva omega 3-fetterna förekommer naturligt i fet fisk. Bra källor är också nötter.

3. Blåbär

Forskning tyder på att blåbär kan förbättra eller fördröja kortsiktiga minnesförluster, bromsa åldersrelaterade minnesförsämringar och sätta fart på tankeförmågan.

4. Tomater

Lykopen som finns i tomater, kan bidra till att skydda mot den typ av skada på cellerna som förekommer i utvecklingen av demens, i synnerhet Alzheimers sjukdom.

5. Vinbär

C-vitamin har länge ansetts öka alerten. En av de bästa källorna till den här viktiga vitaminen är svarta vinbär.

6. Pumpafrön

En handfull pumpafrön per dag är allt du behöver för att få i dig den rekommenderade dagliga dosen av zink, avgörande för minnet och din förmåga att tänka klart.

7. Broccoli

En stor källa till antioxidanter som tros vara hälsosamma för hjärnans olika funktioner. Forskningen är inte säker på hur antioxidanter fungerar, men menar att antioxidantrika livsmedel är kopplade till god hälsa.

8. Nötter

Valnötter är en stor källa till vitamin E som kan bidra till att förhindra kognitiv försämring, särskilt hos äldre.

9. Avokado

Innehåller kaliumjoner som antas skydda mot högt blodtryck och stroke.

10. Mörk choklad

Har i studier visat sig skydda mot stroke. Purfärsk forskning visar också att det kan förbättra minnet.

11. Ägg

Ägg innehåller högvärdiga proteiner, kroppens byggstenar. Omega 3-ägg innehåller också värdefulla omega 3-fettsyror om hönsen har fått fiskolja i fodret. Både protein och omega 3-fettsyror är viktiga för hjärnans funktioner.

 

Källor: BBC, Health, SvD