Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

svullen mage Bild: Johnér Bildbyrå

5 livsmedel som kan ge dig ballongmage

Magen spänner och du tvingas släppa upp skärpet. Gasig, spänd mage är ett stort problem för många och kan helt förstöra dagen. I vissa fall kan maten vara boven. Här är några vanliga livsmedel som kan ställa till det.

Publicerad 2015-05-08 | Senast ändrad 2017-08-09 | Vardagspuls

Fruktsockerbomben

Viss frukt bråkar med din mage. Äpple, päron, persika, mango och vattenmelon innehåller stora mängder fruktsocker, fruktos, och precis som andra kolhydrater kan det ställa till det ordentligt i mag- och tarmsystemet hos känsliga personer. Problemet kallas fruktosmalabsorption, och är en oförmåga att ta upp fruktos från tarmen. Frukt och bär som är snällare för magen är exempelvis jordgubbar, körsbär, plommon, kiwi, mandarin, banan (ej övermogen) och blåbär. Prova dig fram och känn efter vad som känns bra för just din mage.

Tugg-bubblan

Många sträcker sig efter ett sockerfritt tuggummi direkt efter måltider för att hålla andedräkten fräsch och rensa munnen, men tuggummi-tuggandet i sig kan bli en mag-bov. När du tuggar kan du nämligen svälja extra mycket luft, som gör magen uppsvälld och i obalans. Det är också ännu ett skäl att tugga maten med stängd mun. Många tuggummin innehåller dessutom sötningsmedlet sorbitol (en vanlig komponent i sockerfria och kalorisnåla livsmedel) som kan ha en viss laxerande effekt och orsaka svullen mage. Alternativen för en säker andedräkt är halstabletter, munspray och munskölj.

 

Laktos-smällen

Kanske är du laktosintolerant utan att veta om det? Då kan den där smarriga chokladkakan eller efterrätten med glass ställa till problem. Laktosintolerans innebär att kroppen inte kan ta upp mjölksocker, laktos, från maten. Slemhinnan i tunntarmen har en för låg nivå av enzymet laktas för att kunna ta isär mjölksockret, som istället hamnar i tjocktarmen. När det där bryts ner av bakterier ger det upphov till smärtor, gasbildning, svullen mage och diarré. Om din mage reagerar på måltider med stora mängder mjölkprodukter kan det vara läge att testa att byta till laktosfritt. Som tur är kan du hitta det mesta i den laktosfria sektionen i dag, så du behöver inte avstå från sådant du gillar.

Så slipper du uppblåst mage på sommaren

Bubbeltrubblet

Ett glas iskall läsk är ju gott, men kan vara en riktig fridstörare för känsliga magar. Det beror på att bubblorna i exempelvis läsk och öl ger ökad mängd gas i magsäcken. Till slut blir det en så stor mängd gas att du får besvär. Byt till en dryck utan bubblor och känn efter om det gör skillnad.

Lökchocken

Många har insett att bönor gör dem svullna och gasiga, men missat att lök och vitlök kan ha samma effekt. Det beror på att de alla innehåller oligosackarider, sammansatta sockerarter som särskilt påverkar känsliga magar, då de kan jäsa i tarmen. Ersätt vitlöken med andra kryddor och byt ut löken i grytan mot rotsaker som morot och palsternacka.

Andra skäl till svullen mage och magproblem kan vara glutenintolerans, IBS, stress, magkatarr, med mera. Besök din läkare om du upplever upprepade problem. Här kan du läsa mer om FODMAP som hjälper dig att utesluta många livsmedel som är besvärliga för känsliga magar.

Källa: Health.com, MåBra.com, 1177 Vårdguiden, Fitnessmagazine.com