Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

 

Vardagspuls dietist Sofia Antonsson tipsar om maten som kan lindra PMS-besvär i vardagspuls den 16 februari.

Dietisten tipsar om maten som lindrar PMS-besvär

Sofia Antonsson ger råd om kost och hormomer

Vardagspuls dietist Sofia Antonsson tipsar om hur du kan påverka hormonerna genom kosten – och på så sätt lindra dina PMS-besvär.

Publicerad 2016-02-16 | Vardagspuls

Vardagspuls: I dagens program pratar vi om hur kosten kan påverka dina hormoner och PMS-besvär. Ställ dina frågor nu – dietisten Sofia Antonsson börjar besvara dem från kl 12.

11:19, 16 February 2016

Pernilla: Min gynekolog säger att det inte finns någonting man kan göra med kosten för att minska PMS, men jag har läst att det finns vissa saker som man bör undvika. Stämmer det?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Pernilla!
Det finns en massa saker som du kan göra. Välj långsamma kolhydrater, undvik socker och processad mat. Du kan ta ett tillskott på GLA (jättenattljusolja), vitamin B6, magnesium och zink. Sömnen är också jätteviktigt att tänka på.

Sofia

12:20, 16 February 2016

Karin: Mitt humör är jättekonstigt och går upp och ner hela tiden. Hur vet jag att det är PMS jag har?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Karin!
Här gäller det att kartlägga när besvären kommer. Är det återkommande veckan/dagarna före mens kan det absolut vara PMS. Annars kanske du ligger lågt i hormonnivåer generellt vilket påverkar humöeret. I så fall är det egentligen samma tips på kost, tillskott och stresshantering som vid PMS.

Sofia

12:22, 16 February 2016

ida: Jag fick p-piller för att få ordning på min PMS, är det verkligen ett bra sätt? Egentligen vill jag inte äta p-piller…

Sofia Antonsson, dietist: Hej Ida!
Nja, i min värld är det inte bra om man inte vill eller behöver ta p-piller då dessa innehåller syntetiska homroner, vilket ju egentlignen bara döljer symtomen från den verkliga brist på hormoner som föreligger. Jag tänker att det är bra att gå till botten med problemet till varför man ligger lågt i hormonnivåer.

Sofia

12:23, 16 February 2016

Eva /PMS-monster: Hur mycket sämre blir det om jag frossar i choklad veckan före mens? Vad kan det ställa till med?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Eva!
Svår fråga. Förmodligen är det ingen större fara, men det beror på hur mycket av dina symtom som påverkas av blodsockret. Lite choklad är ok, men desto viktigare att tänka på kosten under resten av månaden och på så sätt förebygga.

Sofia

12:25, 16 February 2016

Louise: Hur mycket bättre kan jag bli/känna mig när jag "äter rätt" dvs när vet jag att kosten funkar?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Louise!
En del blir väldigt mycket bättre genom att tänka på kosten, näringsintaget överlag och att försöka stressa mindre. Stressen påverkar det hormonella systemet mer än vad vi tror så det är superviktigt att arbeta med den och se till att sova ordentligt, gärna senast kl 22.

Sofia

12:27, 16 February 2016

Louise: Hur länge måste jag "äta rätt" eller för att förebygga för att det ska påverka mitt välmående under PMS-perioden?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Louise!
Det är väldigt individuellt hur mycket som påverkas av kosten så därför är det omöjligt att svara på hur långt innan du behöver förebygga. Jag tänker att det är viktigt att tänka på kosten överlag. En bra regel är 80/20, dvs största delen bra intag och resten får bli lite som det blir. Näringen är viktig så ett allsidigt intag med frukt, grönsaker, bär, nötter och frön är alltid bra!

Sofia

12:29, 16 February 2016

Vardagspuls: Fortsätt gärna ställa frågor om kost, hormoner och PMS till Vardagspuls dietist Sofia Antonsson. Hon finns på plats för att besvara dem cirka en halvtimme till.

12:55, 16 February 2016

Jonas: Ska man undvika alkohol? Finns det i s någon särskild alkohol som är sämre eller bättre än nån annan? Typ är vin bättre än öl?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Jonas!
Alkohol, kaffe och socker är sk stimulantia, dvs ämnen som påverkar kroppens stressystem. Om man har problem med stressen kan det därför bara bra att dra ner eller minimera intaget. Det är själva alkoholen som påverkar hormonerna så det spealr egentligen intgen roll vilken sort.

Sofia

13:14, 16 February 2016

cilla: Kan man verkligen påverka sitt humör genom maten? Jag tycker det låter lite naivt och för bra för att vara sant?

Sofia Antonsson, dietist:

Sofia Antonsson, dietist
Hej Cilla!
Nja, man kan väl säga att man indirekt kan påverka humöret med kosten pga att kosten, eller specifikt näringen, påverkar det hormonella systemen. Lyckas man balansera dem så påverkas bl a serotonin vilket gör att man mår bättre.

Sofia
13:17, 16

13:17, 16 February 2016

Bea 40 år: Hej! Grinig trött mycket ojämt humör tål knappt någonting, och ett enormt sötsug vid PMS. Vad ska jag göra för att det ska bli någorlunda lättare för mig. Står inte ut...Hjälp.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Bea!
Det låter som att dina hormoner är ur balans. Det bästa är att börja med att se över kosten. Därefter kan du prova tillskott som GLA, B6, magnesium och zink för att se om det kan hjälpa. Det går också att göra salivtester för att se hur hormonnivåerna ligger.

Sofia

13:22, 16 February 2016

Carina : Jag blir mest gråtfärdig, aldrig arg som min väninna. Finns det skillnader i vilken mat eller tillskott som påverkar om man blir det ena eller det andra?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Carina!
Nja, det är egentligen samma hormonella system, bara det att symtomen kan te sig olika beroende på vilka signalsubstanser i hjärnan som påverkas. Både brist på progesteron och östrogen ger vanligen dessa symtom så prata med din gynekolog om ev hormonbehandling. Då är det viktigt att fokusera på bioidentiska hormoner.

Sofia

13:23, 16 February 2016