Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

bästa maten för hyn Bild: Johner Bildbyrå

Maten som bromsar ålderstecken

Listan som får din hy att jubla

Det du stoppar i dig påverkar dig både på insidan och på utsidan. Visste du att det finns mat som särskilt får din hy att utropa ”Nam nam nam!”? Här är 6 ingredienser som maxar kosten för din hy och bromsar ålderstecknen.

Publicerad 2015-05-05 | Senast ändrad 2017-06-09 | Vardagspuls

1. För mjukare hy: Granatäpplen

Den här frukten är fullproppad med vitamin C, som bidrar till att skydda huden mot solens strålar (men nej, det är ingen ursäkt att skippa solkrämen). Frukten innehåller även ämnen som hjälper din kropp i att bevara pro-kollagenet, som ger huden fasthet. Ta gärna med granatäpple i din morgon-smoothie.

2. Bekämpar fina linjer: Blåbär

Det här läckra bäret innehåller mer antioxidanter än nästan alla andra livsmedel. Den ger därmed din hy extra skydd mot skadliga fria radikaler. Fria radikaler är en biprodukt av kroppens energiförbränning, och bildas även när kroppen utsätts för yttre påfrestningar (stress, solskador, rökning etc). Ett överskott på fria radikaler är skadligt för hudens celler och kan ligga bakom ett flertal sjukdomar, så att maxa försvaret mot dessa med kosten är lysande. Få in blåbär i din frukost, som ditt mellanmål eller i efterrätten.

3. Stramar upp: Grönkål och spenat

De här grönsakerna innehåller finfina antioxidanter som hjälper till att skydda din hy från solskador. Spenat är fullproppad med betakaroten och lutein, som bidrar till att förbättra hudens elasticitet, enligt en studie i Journal of Agricultural Food Chemistry. Försök få in kokt grönkål eller spenat i maten tre gånger i veckan.

4. Minskar rodnad: Fisk

Sardiner, lax och makrill innehåller mängder av omega 3-fettsyror, som stärker dina cellmembran och därmed hjälper huden att bevara fukt. Att få in omega 3-rik fisk i kosten två gånger i veckan kan minska olika typer av inflammationer i huden, så som eksem. En annan bra källa till omega-3 är olivolja, och det är toppen att få i sig en matsked om dagen.



5. Motverkar pigmentfläckar: Grönt té

Plugga in vattenkokaren på jobbet! Grönt té innehåller en av de mest effektiva komponenterna för att motverka solskador, som exempelvis pigmentfläckar. Den trevliga drycken innehåller även fenoler, som i olika studier visat sig ha förmåga att arbeta emot oxidativ stress och verka antiinflammatoriskt. Sikta på att få i dig en kopp om dagen!

6. Gör huden elastisk: Tomat

Tomaten är det livsmedel som innehåller mest lykopen, som är den karotenoid som ger tomaten dess röda färg. Lykopen har vid en brittisk studie visat sig vara ett naturligt skydd mot UV-strålning, men bidrar också till att öka pro-kollagenet som hjälper huden att hålla sig elastisk och rynkfri. Ät tomat på smörgåsen, som ingrediens i salladen och använd gärna tomatpuré i matlagningen. Det har visat sig att kokt tomatsås faktiskt ger högre åtkomst av lykopen än färska tomater.

Källa: Fitnessmagazine.com, Sund.nu