Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Mellanmål Bild: Johnér

Så viktig är mellisen för skolbarn

Trött, arg, hängig. Alla som har barn har nog märkt av att det inte är någon bra idé att låta det gå för många timmar mellan lunch och mellis – eller att hoppa över frukosten. Anki Sundin, nutritionist på Arla berättar hur viktig mellisen egentligen är och tipsar om bra mellanmål för skolbarn.
– Det behöver vara näringsrikt och mätta bra.

Publicerad 2015-08-31 | Vardagspuls

Redan i 11-12 års åldern är barns energibehov ungefär lika stort som en vuxen kvinnas, men de äter inte alltid lika mycket vid varje måltid. Mellanmål blir då en viktig del för att hålla energinivån uppe och orka lära sig nya saker.

Så vad behöver då barn äta för att må bra och hur mycket betyder ett mellanmål för skolresultatet? Näringsfysiologen Anki Sundin reder ut.
 – Det är viktigt att melliset är något som är energirikt och näringsrikt på samma gång. Barn i låg-och mellanstadieålder äter oftast inte så stora mängder så det de äter får gärna vara näringsrikt. Det är viktigt att det finns vitaminer och mineraler i maten, men även protein och kolhydrater av bra kvalitet.
 
Vad är bra mellis-mat då?
– Det kan till exempel vara en fullkornsmacka med smör och ost på med någon grönsak och ett glas mjölk.
 
Hur viktigt är mellanmål och frukost egentligen?
– Det finns en hel del undersökningar som visar att om man äter frukost så orkar man koncentrera sig, och prestationen i skolan blir mycket bättre. Och lärare upplever att klasserna blir lugnare och mer harmoniska. Även många vuxna har nog upplevt många gånger att man blir trött och inte kan fokusera lika bra om man inte ätit tillräckligt på ett tag.
Mellanmål är ett bra komplement till de större måltiderna frukost, lunch och middag eftersom mindre barn inte äter så stora portioner varje gång. Därför kan de behöva äta flera små.
 
Om barnet bara vill äta mackor med nutella då?
– Det finns plats för pålägg som är lite sötare. Om det blir en del av en mysig helgfrukost så är det helt ok. Men barn behöver ha näringsrik mat som grund så till vardags är det bra att välja pålägg med mer näring. Välj exempelvis ost, skinka eller keso i stället.
 

Ankis tips på enkla mellanmål att göra själv efter skolan

En macka med smör och ost och ett glas mjölk.
Fil, yoghurt, müsli.
Gröt med mjölk och bär om barnet är så pass stort så det får använda mikron själv.

En av mina favoriter är att äta kall couscous med kall turkisk matyoghurt! Om ni har lagat couscous dagen innan och det har blivit lite över är det perfekt att göra ett mellanmål av det. Om man lagar couscousen med russin och kanel blir det supergott att blanda ner apelsinbitar före servering.
 
Bananpannkakor är både gott och enkelt att göra. Mosa en banan och blanda den med två ägg. Stek i smör och toppa med bär och cottage cheese, exempelvis keso. De kan göras dagen innan av någon vuxen och ätas både kalla och varma. Ett glas mjölk till är både gott och näringsrikt.