Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

blåbär och ingefära Bild: Johnér

Nej – C-vitamin fungerar inte mot förkylning

Gammal myt som hälsokostbranschen håller vid liv

Tillhör du de som kurerar dig med stora c-vitaminshots så här i förkylningstider? Så här säger näringsfysiologen om det.

Publicerad 2016-01-26 | Senast ändrad 2017-09-19 | Vardagspuls

Citrusfrukter i all ära. Men att ta koncentrerad c-vitamin i form av brustabletter fungerar inte mot förkylning – varken för att korta sjukdomstiden eller förebygga. Det säger näringsfysiologen Anki Sundin.
– Nej, det funkar inte. De tester som gjorts på människor är små och få. Och de gör gällande att om du tar c-vitamin i samband med förkylning så kan det eventuellt förkorta sjukdomstiden med några timmar. Och det är inte ens tillförlitliga studier i det här sammanhanget, säger hon och poängterar att det dessutom handlar om mycket stora mängder c-vitamin för att det överhuvudtaget skulle ha någon effekt alls.
– Det handlar om grammängder i vissa fall, alltså 10 gånger mer än det rekommenderade intaget.

 Och då blir i stället de negativa konsekvenserna större.
– Man ska vara försiktig med att överdosera c-vitamin, säger Anki Sundin och avlivar myten om att eventuellt överskott av det vattenlösliga c-vitaminet bara går rakt igenom kroppen och ut med kisset.
– För mycket c-vitamin stressar kroppen inifrån med fria radikaler. Den så kallade oxidativa stressen ökar.

Kan för mycket c-vitamin påskynda åldrandet?

Det kan ju verka något paradoxalt eftersom många kanske hört att antioxidanter, som ju c-vitamin är, bryter ner de skadliga fria radikalerna.
– Men det finns stöd för att stora mängder av c-vitamin i stället skulle kunna öka produktionen av fria radikaler vilket ökar nedbrytningen av cellmembran, särskilt i samband med träning. Sådan nedbrytning är en del av åldrandeprocessen, säger Anki Sundin men tillägger att det är ett stort steg från att ha observerat en ökad bildning av fria radikaler till att påstå att ett visst ämne påskyndar åldrandet:
– Den processen är mycket komplex och vi förstår den inte till fullo ännu.

Och det är svårt att överkonsumera c-vitamin via livsmedel enligt Anki Sundin.
– Det är sannolikt omöjligt att överkonsumera c-vitamin via vanliga livsmedel. Då måste du ta isolerade, koncentrerade tillskott av c-vitamin.

 Det är också ovanligt med c-vitaminbrist i dag.
– För de allra flesta är det inget näringsämne vi generellt har brist på även om förekommer brist på c-vitamin även i Sverige hos vissa grupper. Men det signalerar allmän näringsbrist och bör snarare vara en varningssignal för att maten man äter är på tok för näringsfattig, säger hon och berättar att det räcker med en stor apelsin, två kiwi eller en normalstor paprika för att få i sig dagsbehovet, vilket är 100 milligram per dag.
– Och glöm inte blåbär – det är också rikt på c-vitamin, även frysta.    

Ok, så c-vitamin hjälper inte när du är sjuk. Men kan det verka förebyggande då?

– Nej. Det funkar inte. Tar du ingefärsshots med apelsin och honung ett par dagar innan så kommer det förmodligen inte hjälpa. Då är det nog redan försent.

Det bästa sättet att förebygga förkylning och stärka immunförsvaret är att regelbundet äta mycket frukt och grönt.
– Ät varierat och i regnbågens alla färger så att du får i dig mycket av många olika näringsämnen, säger hon och menar att det är just mixen av näringsämnen tillsammans som är bra. 
– Till exempel är broccoli hälsosamt men det betyder inte att några av de enskilda näringsämnena måste vara extra viktiga. Så just just c-vitamin, på egen hand, boostar inte immunförsvaret. 

Men hur har egentligen den här c-vitamin-myten uppstått då?

– Långt tillbaka i tiden, från 70-talet, var det en jättehajp kring c-vitamin vilket jag tror kan härröras till den amerikanske kemisten och nobelpristagaren Linus Pauling. Han menade att c-vitamin i mega-doser var bra för immunförsvaret och drev den frågan hårt, inte utan kritik från övriga forskarvärlden. Men jag tror att det lever kvar sedan dess. Och det blir ju inte bättre av att hälsokostvärlden har cementerat det här. De påstår ju att c-vitamin hjälper så det klart många tror det. 

Funkar vitlök och ingefära då?

– Inte när du väl har blivit förkyld. Däremot är det fantastiska livsmedel i allmänhet för att de är så näringsrika. Men det finns inget som är magiskt med dem. Gurkmeja, chilipeppar och te är också mycket näringsrikt, men fortfarande inga undermedel i sig själva. Det är alltså snarare så att om du äter mycket frukt och grönt så blir du mindre mottaglig för att bli förkyld överlag.

Däremot finns det faktiskt viss dokumentation som visar att det registrerade naturläkemedlet echinacea kan korta och lindra förkylningssymptom.