Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Närimngsfysiologen Kristina Andersson tipsar om eat clean och hur du kan hitta en bra balans i livet med din kost Bild: Bianca Brandon Cox

”Vi glömmer bort att vi ska ge vår kropp någonting”

Näringsfysiologen om att äta ren mat

Det här med mat, vikt och bra balans i livet. Hur komplicerat kan det egentligen vara? Om du frågar näringsfysiologen Kristina Andersson, som skrivit ett flertal böcker på ämnet så svarar hon att vi inte behöver göra det så komplicerat som vi ofta gör.
– Det där bäret från Himalayas sluttning är säkert jättenyttigt men man får inte glömma att kokta morötter och ärtor också är jättebra.

Publicerad 2016-08-29 | Senast ändrad 2018-04-24 | Erika Sjöö

Näringsfysiologen Kristina Andersson, som föreläser för både privatpersoner och företag om mat, balans och smarta val i vardagen, vill hjälpa oss att förstå hur vi genom vår livsstil kan påverka vår kropps funktion och vårt välmående. Det handlar inte om att vara tjock eller smal utan att ge sin kropp de byggstenar den behöver för att fungera optimalt.

Kristina Andersson menar att det har blivit för mycket fokus på utseende och vikt och att vi ofta glömmer bort att vi faktiskt ska ge vår kropp någonting som den behöver.

– Det är viktigt att vi förstår att maten faktiskt spelar roll, att den är grundläggande för oss människor. Man brukar ju skämta om att du är vad du äter men det stämmer ju faktiskt till viss del. Inte för att du blir en kebab om du äter en kebab men du kommer att vara uppbyggd av de proteiner och de vitaminer och mineraler som kebaben innehöll, säger Kristina Andersson som menar att en utseendemässigt ”perfekt” kropp kan bli som en härlig bonus.

Som ett exempel på det här med att maten faktiskt fyller en viktig funktion tar Kristina Andersson upp det här med järn.

– Vi behöver järn för att kunna transportera syre. Får vi inte i oss tillräckligt med järn blir vi trötta. Det är ju så grundläggande att vi ibland glömmer bort det, säger hon.

Sträva efter att äta så ren mat som möjligt

I grund och botten handlar det om att äta mat som är så ren som möjligt som till exempel kött, fisk, ägg, grönsaker, baljväxter och nötter.

– Det stora problemet i västvärlden är att vi bytt ut den näringsrika maten mot skräp som till exempel läsk, godis och processad mat. Låt säga att jag går och köper en hamburgare på en snabbmatsrestaurang. Hamburgaren i sig är ju inte näringsbefriad men i pommes fritsen, som ju är gjord på potatis, finns det ämnen som påverkar oss negativt eftersom potatisen friteras, säger Kristina Andersson.

Fråga dig själv vad du egentligen vill ha

Kristina Andersson tror inte på idén att förbjuda något livsmedel men att man bör tänka till om man verkligen vill ha den där chokladkakan eller hamburgaren.

– Försök tänka att allt du stoppar i dig ska ge dig någonting. Antingen någonting som är bra för din kropp eller din själ. Fråga dig själv vad du är ute efter just nu. Är det ren njutning eller vill du bli mätt och känna att du får energi som räcker länge? Många slentrianstoppar i sig något som ska räknas som gott men njuter inte av det. Välj hellre ett tillfälle när du kan få maximal njutning, säger Kristina Andersson som är skeptisk till den ”hälsohysteri” som breder ut sig i samhället.

– Det blir lite snett ibland när allt ska ”hälsofieras”. Godsaker ska göras nyttiga, julbordet ska vara hälsosamt och semlan komma i nyttigare varianter. Inget är så dåligt att vi faktiskt inte kan äta det om vi gör det i lagom mängder. Om det är njutning jag är ute efter så ska jag välja en äkta semla. Det är ju fantastiskt gott!

Tips och råd från näringsfysiologen

  1. Ät regelbundet. Gå aldrig och vänta så länge att du blir vrålhungrig. Då finns det risk att du gör mindre smarta val när du ska äta. Satsa på grönsaker och proteiner som mättar bra så håller du dig också mätt länge. Snabba kolhydrater, ”mjölmat” och socker kommer medföra att suget kommer tillbaka snabbare.
  2. Skippa viktminskningspulver och tillskottspulver eftersom de ofta är näringsbefriade. Satsa i stället på så rena och kalorisnåla livsmedel som möjligt om du vill gå ner i vikt.
  3. Hoppa aldrig över någon måltid. Det är inte farligt att hoppa över en måltid men det är beteendemässigt osmart eftersom det är lättare att falla för frestelser när man är vrålhungrig.
  4. Se till att ha mycket grönt på tallriken. Skär gärna upp köttbiten i mindre skivor och servera den till fler personer så får du i dig mer grönsaker i stället.
  5. Det är lätt hänt att drabbas av sockersug i affären och det känner affärsinnehavaren till. Att placera godis vid kassan är en medveten strategi. Försök tänka: Nej, så lättlurad är jag inte att jag går på det där!

PT-Leila: Så får du starkare mage med en vanlig kudde

Massor av recept att inspireras av finns på Arla.se

Kokt torsk med brynt smör

En enkel och snabblagad fiskrätt som känns lyxig.
Gör så här

Potatis- och purjolökssoppa

En riktig vardagsklassiker med milda, goda smaker.
Gör så här

Kyckling med paprikasås

En enkel kycklingrätt som serveras med en fräsch sallad.
Gör så här

Strimlad sallad med cottage cheese

En färgglad och vacker sallad att njuta av till middag eller efter träningspasset.
Gör så här