Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

vin dricka vin Bild: Johnér Bildbyrå

Hela listan: Njut med gott samvete

7 frestelser som faktiskt gör dig gott

Himla gott – och med flera hälsofördelar.
Njut i lite lagom mängd – här förklarar vi varför.

Publicerad 2015-04-24 | Senast ändrad 2016-08-12 | Vardagspuls

1. Ta en  bit om dagen

Klart du ska ta en pralin till tv-myset. Choklad innehåller serotonin, som påverkar ditt humör på ett positivt sätt. Dessutom innehåller choklad ämnen som ökar ämnesomsättningen. Dessutom kan choklad i lagom mängd ge en extra skjuts på träningspasset!

2. Se rött

En ljuv kväll med ett glas rött i näven. Ja, för den som dricker med måtta finns stora hälsofördelar med ett glas rött om dagen, det vill säga 1,5 deciliter för kvinnor och 3 deciliter för män. Det både minskar farligt kolesterol och skyddar dig mot kärlsjukdom.

3. Lägg på en rem

Inkludera lakrits i helgmyset. Inte nog med att lakrits är ett klassiskt afrodisiakum, det innehåller även b-vitamin och olika antioxidanter. Bäst är det om du väljer riktig lakrits av god kvalitet. Lakritsroten är rik på salicylsyra som har visat sig hämma inflammatoriska processer. Lakritsrot såldes till och med som medicin på apoteken i Sverige fram till 1970-talet. Men har man lågt blodtryck kan några lakritsbitar om dagen göra att man känner sig mindre yr och svimfärdig. Här kan du läsa mer om lakrits.

4. Missa inte kaffetåren

Jo, du ska faktiskt ta dig tid för din dagliga java, det kan du framhålla när någon försöker störa dig i fikapausen. Det svarta guldet påverkar hälsan på flera olika sätt. Dricker du tre koppar kaffe om dagen sjunker till exempel risken att drabbas av den vanligaste formen av hudcancer med hela 20 procent.

5. Avrunda med ostbricka

Ost kan faktiskt hjälpa dig att gå ner i vikt. Forskning visar att ett större intag av kalcium, som ost är en god källa till, stimulerar fettförbränningen. Kalciumet binder fettsyrorna – och gör att kroppen inte tar upp fettet. Över huvud taget kan feta mjölkprodukter hjälpa dig att gå ner i vikt.

6. Go nuts!

Stannar du till i naturgodishörnan och laddar upp med goda nötter när det vankas filmkväll? Helt rätt, särskilt om du undviker de rostade och saltade. Mixen av nyttigt fett och grova fibrer i nötter sänker innehållet av skadligt kolesterol i blodet. Men det är bara början. Nötter innehåller nämligen vitaminer och mineraler, och mer protein än kött.

7. Ta en macka till

Kolhydrater målas ofta upp som en hälsobov. Betyder det att du ska skippa frukostmackan? Verkligen inte. Färskt fullkornsbröd (med massor av smarriga pålägg) är supergott, och bra kolhydrater bidrar till ett stabilare blodsocker, och håller dig mätt samtidigt som det är rikt på fiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter.