Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

5 bra källor till aktiva bakteriekulturer Bild: Most photos

Så får du i dig de hälsosamma magbakterierna

5 bra källor till aktiva bakteriekulturer

När magen hamnar i obalans kan lösningen ibland vara att tillföra kroppen probiotika, det vill säga en aktiv bakteriekultur. Men i vilka livsmedel hittar man dessa goda bakterier? Här är listan.

Publicerad 2018-03-20 | Senast ändrad 2018-04-18 | Vardagspuls

Om du har tillfälliga eller långvariga besvär med magen är du långt ifrån ensam. Ibland är IBS, laktos- eller glutenintolerans den bakomliggande orsaken. Men det är inte alltid det finns någon medicinsk förklaring till alla magproblem.

Alla magar är individuella och har sina egna behov, men ett tips är att börja föra en slags magdagbok för att ta reda på vad som gäller för just din mage. På så vis kan du lättare ett se mönster mellan vad du äter och hur du mår efteråt.

Tillför goda bakterier

Det finns ändå många generella knep för att få din mage att må lite bättre. Några av dessa är att äta regelbundet, att äta långsamt och att tugga maten ordentligt. Det gör att systemet fungerar bättre. För att magen ska må bättre är det också viktigt att stressa mindre, röra på sig och sova ordentligt.

Att tillföra kroppen goda bakterier genom kosten kan också leda till positiva hälsoeffekter. Kroppens immunförsvar står nämligen i nära relation till tarmens bakterier. Det innebär att när din tarmflora mår bra och är balanserad är det svårare för elaka bakterier att överleva och föröka sig.

I magen har alla människor en unik sammansättning av tarmbakterier som hjälper oss att hålla oss friska. Men ibland kan den miljön störas och då behövs lite extra hjälp på traven. Det finns flera olika sätt att tillföra kroppen probiotika, det vill säga en aktiv bakteriekultur, och här har vi listat några av de vanligaste alternativen.

1. Fil och yoghurt

Att fil och yoghurt innehåller probiotika känner du säkert till. Det finns produkter som är särskilt framtagna för människor som behöver extra hjälp för att få magen att fungera. Yoghurt är ett utmärkt livsmedel att kombinera dessa hälsosamma bakterier med eftersom de trivs och överlever bra i just yoghurt. Ett tips är att göra en god smoothie med en yoghurt med tillsatt bakteriekultur.

Här hittar du flera goda receptförslag

Dofilus – med unik kombination av tre goda bakteriestammar

En smart genväg till goda magbakterier är att äta nya Dofilus. Det är en laktosfri yoghurt med en unik kombination av tre tillsatta bakteriestammar, LA-5, BB12 och F-19, som kan hjälpa dig att få en mage i balans.

Läs mer om nya Dofilus

2. Syrad mat som surkål och kimchi

Probiotika finns också i syrad mat som exempelvis surkål och syrade morötter. Även koreansk kimchi är ett mycket bra val om du vill fylla på med probiotika. Genom att äta dessa syrade alternativ får du i dig både nyttiga grönsaker och goda bakterier.

3. Juicer och smoothies

I butikerna finns färdiga juicer, smoothies och fruktdrycker med tillsatt probiotika. Men tänk på att är dessa drycker ofta innehåller en del socker, antingen tillsatt eller som fruktsocker.

4. Kombucha

Kombucha är en asiatisk fermenterad och probiotisk dryck som görs av te. Drycken har ett högt innehåll av nyttig, levande bakteriekultur och jäst som är bra för tarmflora och matspjälkning.

5. Kosttillskott

Probiotika finns också som tillskott i form av små kapslar med miljarder goda bakterier. Det finns många olika märken och de kan skilja sig gällande mängd, typ och variation av bakterier. Läs på förpackningen om de innehåller probiotika eller ej.