Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Gå upp i vikt Bild: Johnér

Så ska du äta för att gå upp i vikt

Dietistens tips för dig som vill gå upp några kilo

Oftast när vi pratar om mat och vikt så handlar det om att gå ner i vikt. Men det kan också finnas situationer när en viktuppgång är önskvärt. Vardagspuls dietist Jeanette Steijer tipsar om vad man ska tänka på när man behöver få i sig mer energi för att gå upp i vikt.


Publicerad 2017-02-28 | Jeanette Steijer

Hoppa inte över några måltider

Man kan börja med att fundera över hur ofta man äter om man har möjlighet att lägga till fler måltider. Vissa personer kan känna mindre hungerkänslor. Det är då viktigt att vara uppmärksam och lyssna på sin kropp för att lära sig uppfatta tecken på att kroppen behöver mat.

Om det går lång tid mellan måltiderna får man lågt blodsocker och man kan då bli trött och okoncentrerad och få svårt att hänga med i skolan eller på jobbet. Man blir även mindre hungrig när man äter sällan. Kroppen vänjer sig vid att äta lite. Därför är det viktigt att tänka på att inte hoppa över måltider utan äta ofta och regelbundet. Fundera på hur lång tid det går från din sista måltid på dagen till frukost nästa dag. Helst inte mer än 11 timmar ska det går om du inte ska börja använda för mycket av kroppens energilager.

Tillsätt extra fett

Man kan antingen berika maten, det vill säga tillsätta extra mycket energi i sin vanliga mat , eller välja mat som är mer energirik än den man ätit tidigare. Fett är det näringsämne som ger mest energi, därför berikar man oftast med det i första hand. Välj främst omättade fetter som olika oljor, nötter, frön, avokado, oliver och fet fisk. Så tillsätt extra fett där du kan – i salladen, på pastan och alla ställen där en liten skvätt kan tillsättas. Lägg till energirika livsmedel som nötter och frön i sallader, en extra skiva ost på smörgåsen, en klick olivröra, avokado i smoothies, gärna feta fiskar flera gånger i veckan.

Du kan även använda fetare mejeriprodukter som fetare mjölk, yoghurt och creme fraiche om du exempelvis ska göra en sås.

Minska på grönsakerna

Grönsaker är mycket bra att äta för alla och tillför massa näring men de inte tillför så mycket energi. Därför kan man tänka på om man behöver minska andelen grönsaker på tallriken och istället öka på livsmedel som potatis, ris, mathavre, quinoa och liknande.

Är det så att man inte tycker om alla smaker, finns det bra sätt att öva sig i att tycka om fler livsmedel. Genom att pröva en liten tugga av något man inte gillar, tränar man sina smaklökar. Ibland kan man behöva träna upp till 30 gånger innan man vant sig, men till slut brukar man lära sig tycka om smaken.

Gillar du den här artikeln? Få massor av tips och recept i vårt nyhetsbrev – anmäl dig här! 

Välj en dryck med mycket energi

För att inte fylla magen med dryck, är det bättre att spara drycken till sist. Man kan välja en dryck som ger energi som mjölk eller juice som måltidsdryck istället för vatten. Vatten passar bra att dricka mellan måltiderna som törstsläckare. Ibland kan det kännas lättare att dricka något än att äta. Då kan ett bra mellanmål vara en smoothie.

Må gott!

Smoothie med avokado och kiwi

Gör så här