Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Dietisten Jeanette Steijer tipsar om hur du kan hålla vikten när du går på restaurang Bild: Pixabay, press.

Så håller du din diet när du går på restaurang

Dietisten: ”Hoppa inte över några måltider”

Försöker du gå ner i vikt men samtidigt inte känner dig särskilt sugen på att säga nej till luncher eller middagar på restaurang? Då ska du ta del av dietisten Jeanette Steijers 7 smarta tips.

Publicerad 2016-11-07 | Jeanette Steijer

Du kanske är inne i en period när du har bestämt dig att du vill gå ner i vikt och tänker att restaurangbesök då blir helt uteslutet. Du vet med dig att det blir alldeles för mycket mat och godsaker när du går ut och äter. Den tanken är ju riktig då maten vi äter på restaurang ofta innehåller mer kalorier och portionerna kanske är större än de du tar där hemma. En efterrätt och vin frestar och det har plötsligt blivit lite för mycket av allt.

Vi kan ju också använda en annan strategi och försöka ändra lite på hur vi tänker när vi går ut och äter. Försöka välja lite smartare så att måltiden blir bättre anpassad till ditt behov och inte helt ger dig känslan av att nu har ”jag förstört” allt jobb med att gå ner i vikt eller hålla vikten.

Därför går du inte ner i vikt fast du tränar och äter bra

Här kommer några snabba tips:

  1. Hoppa inte över måltider innan du går ut. Det är lätt att tänka att man ska spara sig lite och därför hoppar över lunch eller mellanmål. Det brukar resultera i att man blir vrålhungrig inför restaurangbesöket. Ingen bra idé. Ät som vanligt och satsa på ett bra mellanmål på eftermiddagen så att du kan vara lite lagom hungrig när du ska beställa. Det ger dig ju även chansen att äta långsamt och njuta av maten du beställt.
  2. Välj bra proteinkälla. Välj rena, magra proteiner till exempel filé av olika slag – nöt, kyckling eller fisk. Håll dig borta från allt panerat och friterat.
  3. Såsen vid sidan. Be om såsen vid sidan av så kan du själv välja hur mycket du ska ha. Kolla om det är några tillbehör som eventuellt är friterade och byt ut dem till stekta, ugnsbakade eller kokta.
  4. Extra grönsaker.Fråga om hur mycket grönsaker som serveras till rätten, be eventuellt om extra grönsaker eller byt ut potatis, pasta och ris mot fler grönsaker.
  5. Ett glas. Till en god middag hör ofta ett glas vin eller öl. Försök att låta det stanna där och komplettera med kolsyrat vatten, gärna med en citronskiva.
  6. Ät inte upp. Ät långsamt och njut av maten! Känn verkligen efter när du är mätt och ät inte mer även om det finns mat kvar på tallriken. Portionerna idag är ofta så stora så den gamla förmaningen om att vi ska äta upp vad som finns på tallriken gäller inte gäller längre. Skjut undan tallriken eller be servitören ta ut den så att du inte sitter och småäter.
  7. Njut av sällskapet. Mat i all ära men är det inte viktigaste sällskapet? Tänk att få sitta tillsammans med någon/några man gillar och ha det trevligt. Fokusera på det och låt det fylla i dina tankar som en helhetsupplevelse av kvällen.

Trevlig middag!