Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Bild: Mostphotos

Så klarar du påsken med lugn mage

Så för du FODMAP-vänlig påskmat

Dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson ger sina bästa tips på hur du med känslig mage klarar påsken.

Publicerad 2017-04-10 | Senast ändrad 2018-03-27 | Sofia Antonsson

Påskbuffén kan vara svår att snitsla sig igenom, men med lite förberedelser och tips blir det betydligt enklare. Så nu kan du fira påsk med lugnare mage genom att välja FODMAP-vänlig mat på påskbuffén.

Tips – välj bort löken och bubblorna

  1. Gör egen Jansson med salladslök och laktosfri grädde och egna köttbullar med purjo- eller salladslök.
  2. Peta ut lökbitarna. Sill med lök går bra om du inte äter lökbitarna
  3. Mindre kolsyra. Låt påskmust och öl bubbla ur sig en stund innan du dricker
  4. Om du ska bort: Ta med dig påskgodis som du vet är ok att äta och ta med dig glutenfritt knäcke eller fröknäcke
  5. Gör smarta val. Det är det sammanlagda intaget och mängden som avgör om du får symtom eller inte så välj vad du vill äta.
  6. Undvik för mycket alkohol. Alkohol och fet mat är inte FODMAPs, men kan ändå irritera magen
  7. Använd vitlökssubsitut. Lammet får en  med hjäp av smaksatt vitlöksolja
  8. Promenera. Ta gärna en promenad efter påskbordet för att underlätta matsmältningen

Välj det här på påskbordet: 

  • Lax – varmrökt, kallrökt eller gravad
  • Sill – alla klara sorter och senapssill (för de flesta funkar det att ta bort lökbitarna)
  • Ägg, alla former
  • Räkor
  • Potatis
  • Glutenfritt mjukt eller hårt bröd
  • Grönkål
  • Chokladpraliner och tryfflar
  • Valnötter, paranötter
  • Marsipan – motsvarande max 10 mandlar
  • Öl/Påskmust – brukar går bra i mindre mängd

Men se upp med det här!

  • Köttbullar – innehåller ofta lök
  • Prinskorv – innehåller ofta lök
  • Sylta – kan innehålla lök
  • Jansson – innehåller laktos och lök
  • Skagenröra – kan innehålla laktos och lök
  • Mjukt bröd
  • Potatisgratäng
  • Lammfilé späckad med vitlök
  • Påskgodis som innehåller fruktos/glukos-fruktossirap