Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Det går att lura sin hjärna att säga nej till onyttigheter Bild: Moa Alexandersson

Så lurar du din hjärna att säga nej till onyttigheter

PT-Leila: Det börjar redan i affären

Nästa gång du är och handlar mat i affären. Ta dig då en ordentlig titt i din kundvagn innan du går till kassan. Sannolikheten att du äter allt som ligger där är ganska stor trots att du köpt det till någon annan skriver Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

Publicerad 2016-11-21 | Leila Söderholm

Även om dina ambitioner ser helt annorlunda ut när du köper dina livsmedel så är det livsfarligt att ha lockelser i skåpen. Din tanke kan vara att du köpte det till nästa lördag eller till barnens lördagsmys eller kanske till den där efterrätten som du vill bjuda på efter middagen på fredag. Att det är du som ska äta upp det du köpt finns inte i din världsbild. Om du inte har en hjärna som klarar av alla frestelser även under de kritiska timmarna, som timmen innan middagen och efter klockan 21.00 – 23.00 framför tv:n. Då är du illa ute, hör du till oss vanliga som måste gå och titta i skåpet och bara ta en liten bit för att vi vet vi klarar det.

En liten bit till kan inte skada och vips så slank allt ner, helt utanför din ursprungliga plan. Det är då vi börjar undra om det är någon som radiostyr oss? Sitter någon med en fjärrkontroll och bestämmer över vår hjärna. "Nu ska du gå och dricka lite läsk i skåpet för att sen trycka i dig en smörgås med smör och flera lager ost"

Vissas hjärnor vill ha mer fett och socker

Många människor jag jobbat med under åren vittnar om att deras ambitioner när de gick till köket såg helt annorlunda ut än resultatet. Det är svårt att stå emot och så är det. Det du stoppar in i skåpen kommer att lämna skåpen via din mage, det är en enkel regel du kan lita på. Om du själv inte är sådan så kanske någon i din familj har den läggningen. Det handlar inte karaktär eller viljestyrka, vissa människor har helt enkelt en hjärna som signalerar väldigt starkt att den vill ha fett och socker, gärna mycket och nu på en gång. Trots att den logiska delen av hjärnan säger att ”nej, du får inte äta det här idag!” Så säger vår reptilhjärna något helt annat. ”ät upp det här nu annars kommer någon annan och gör det!”

Det här är i själva verket en stark överlevnadsinstinkt och signalen är väldigt tydlig, sök föda och ät så att du överlever.

Så kan du göra för att minska socker- och fettsuget

  1. Att vara förberedd och tänka dig för vad du har i skåpen och vad som triggar igång din reptilhjärna. Om du vet att du inte klarar av att ha en chokladkaka i skåpet så gör du inte det nästa vecka heller.
  2. Ät bär med nötter och cottage cheese eller kvarg. Det lindrar suget och får dig att känna dig nöjd.
  3. Ligg steget före och se till att det finns nyttiga snacks som cocktailtomater, morotsstavar och finncrisp.
  4. Frys in bananer och mixa dem frysta till bananglass, det lurar vilken hjärna som helst.
  5. Mixa hallonkvarg och frysta hallon till en god hallonglass, det stillar också suget och förbered dina snacks så att de finns till hand när suget sätter in. För att suget kommer det vet vi!
  6. Träning gör att du hanterar suget bättre, det verkar som om blodsockret håller sig mer stabilt och att vårt logiska tänkande tar överhanden när vi rör på oss. Vilket gör att det är lättare att välja bra alternativ när du går ut i köket.
  7. Träna regelbundet, var förberedd med nyttiga snacks och se över vad du handlar hem och förvarar i skåpen. Då kommer du att hitta en helt annan kontroll.