Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Frukter Bild: Arla Köket

Så mycket frukt och grönt ska du äta för att leva längre

Orkar du 800 gram om dagen?

Tio frukter eller grönsaker om dagen kan låta mycket men kan, enligt en ny brittisk studie, medföra att du lever längre.

Publicerad 2017-03-06 | Senast ändrad 2018-04-17 | Vardagspuls

En ny studie från Imperial College London visar att personer som äter 800 gram frukt eller grönt om dagen kan minska risken att dö i förtid. Studien, som är baserad på 95 olika rapporter där man undersökt matvanorna hos över två miljoner människor, visar också att vissa frukter kan minska risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

– Frukt och grönsaker har visat sig sänka kolesterol och blodtryck och boostar hälsan i våra blodkärl och vårt immunförsvar, säger forskaren Dagfinn Aune till BBC.

Gör en fruktsallad

Av studien framgår det också att 7,8 dödsfall i världen skulle kunna förhindras om människor åt mer frukt och grönt. Livsmedelsverket i Sverige rekommenderar ett dagligt intag på 500 gram frukt och grönt per dag – något som många kämpar hårt med för att få i sig.

För dig som inte är sugen på att äta 10 hela frukter eller grönsaker om dagen går det naturligtvis också bra att göra en smarrig fruktsallad eller en vanlig sallad.

Tänk på att frukosten är en utmärkt måltid för att få sig frukt och grönt. Frukt passar aldeles utmärkt till chiapudding till exempel.

Studien har publicerats i International Journal of Epidemilogy.

Källa: SVT, BBC.

Fruktsallad

Fruktsallad är aldrig fel. Passar bra som enkel middag, som efterrrätt eller som mellanmål innan eller efter träningspasset.
Gör så här