Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hur mycket vatten ska man egentligen dricka? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut Bild: Mostphotos

Hur mycket vatten är det hälsosamt att dricka?

Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut

Ska man bara dricka när man är törstig eller behöver kroppen mer vätska än så? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut en gång för alla.

Publicerad 2016-12-05 | Senast ändrad 2017-09-21 | Jeanette Steijer

Ofta hör man att det är viktigt att dricka mycket vatten, speciellt om man ska lyckas gå ner i vikt. Det kan till viss del stämma men här gäller som i en del andra tillfällen i livet att lagom är bäst.

Kroppen har en fantastisk förmåga att reglera vätskebalansen men våra törstsignaler är inte alltid så starka. Som alltid så gäller det att försöka lyssna på kroppens signaler och dricka vatten när du är törstig. För de flesta kan det ändå vara en bra vana att dricka ett par extra glas under dagen även om inte törsten direkt infinner sig.

Drick när du är sötsugen

Hur vet man om man dricker för lite eller mycket? Överskottet från det du druckit går ut med urinen och om du kissar stora mängder ljus urin dricker du onödigt mycket. Om du däremot kissar små mängder mörk och koncentrerad urin dricker du för lite.

Kroppen gör sig av med i genomsnitt 1-1,5 liter vätska per dag och det måste vi kompensera. Det mesta av vätskan tar vi in via det vi äter, resten som dryck. Vatten innehåller som bekant inga kalorier och är därför ett bra och enkelt val både som måltidsdryck och som törstsläckare.

Något som verkligen kan vara värt att tänka på är att ibland kan det här med att vara sugen på något förväxlas med törst och därför kan man vid sötsug testa att dricka något först och se om sötsuget avtar.

Skippa sportdrycken

Om du svettas mycket, till exempel, vid träning, kan du behöva dricka något mer så klart. För oss vardagsmotionärer räcker vatten alldeles utmärkt. Gå inte i fällan att du behöver en sportdryck så fort du har tränat. Vatten räcker bra efter ett 1-timmes pass eller en joggingtur och det är bättre att fylla på med en frukt eller ett litet mellanmål om behovet finns.

Hur är det här med kaffe då – att det ska vara vätskedrivande? Det är mer en gammal myt som lever kvar. I forskning har man inte kunnat se att det stämmer. Koffein är förvisso vätskedrivande men bara i större mängder än vad både te och kaffe innehåller vid normal förbrukning. En bra vana däremot kan vara att ta ett glas vatten när man ändå dricker en kopp kaffe eller te om man känner på sig att man dricker för lite.

Må gott!